Så gott...och så nyttigt!




Något jag älskar är avokado. Tycker den är god att äta bara som den är, eller fylla med en räksallad och äta som lunch eller som förrätt, jag mosar den och äter till våra fredagstacos och den är underbar att ha i olika sallader.


Idag när jag åt lunch på stan åt jag en Cobbs Sallad. Den innehåller bla avokado. Om man äter enligt LCHF eller GI passar den perfekt, då den inte innehåller några kolhydrater. Det är en oerhört god och mättande sallad. Jag har inte varit hungrig på sju timmar efter jag åt den :)


Vill du göra den själv hemma kommer ett recept


Cobb Sallad 3-4 port
1 kycklingfilé i bitar (alt färdiggrillad kyckling)
1 kruka romansallad
4 ägg
1 paket bacon
200 g romatica-tomater
1 avokado
150 g kvibille gräddädel
färsk gräslök
salt
nymalen svartpeppar
Dressing
1 dl olivolja
2 msk färskpressad citronsaft
1 1/2 msk dijonsenap
2-3 vitlöksklyftor
1/2 tsk worchestershiresås
1 nypa salt

Gör så här:
Koka äggen, skölj dem i vatten, skala och skiva.

Vispa ihop citronsaft, dijonsenap och olja.

Pressa vitlöken och rör i den.

Blanda i worchestershiresås och smaka av med salt.

Skölj och strimla salladen grovt.

Stek baconet krispigt, lägg på hushållspapper och låt svalna. Skär i mindre bitar.

Skölj tomaterna och halvera dem.

Lägg allt på tallrikar eller ett stort fat.

Hacka gräslöken och strö på.

Smula ädelosten över.

Servera med dressingen.





Fräsch och mättande sommarsallad, som passar perfekt att ta med sig på utflykt



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0