Lisa Ekdahl

När jag åkte till jobbet i fredags, och lyssnade på radion, som vanligt, hörde jag att Lisa Ekdahl fyllde 40 år då. Oj, är hon inte mer än fem år yngre än mig. Trodde hon var mycket yngre än mig.





Kanske beror det på att när hon fick en jättehit med sin låt Vem Vet var hon väldigt ung, 21 kanske. Hon var dessutom tillsammans med en betydligt äldre man vid den tidpunkten. Själv var jag ju naturligtvis mycket yngre också än idag, typ 26, och då var ju fem års åldersskillnad jättemycket :)


Hennes skiva med låten Vem Vet är en skiva jag inte rensar ut, även om jag inte lyssnar på den särskilt ofta numera. Men jag älskar den, speciellt första låten Öppna upp ditt fönster. Då, när jag var runt 26-27 år bodde jag i Halmstad. På många sätt en jobbig tid i livet. En tid av mycket sökande. Vad vill jag jobba med? Vad vill jag göra med mitt liv? Och samtidigt ett sökande efter den stora kärleken, och gång på gång gå påkillar som var så långt från den stora kärleken man kan komma. Samtidigt var det några av de roligaste åren i mitt liv. Jag jobbade som croupier på krogen, hade många vänner som också arbetade i krogbranschen. Det var mycket party och roligt. Speciellt sommaren -94 kommer jag alltid att minnas som en av de roligaste. Dagarna tillbringades på Tylösand, och då jag alltid varit morgonpigg av mig var jag där senast klockan tio. Sen droppade de in, en efter en, tills vi till slut var ett riktigt stort gäng som låg där hela dagarna. Kvällarna bestod antingen av jobb på krogen, med tillhörande efterfester, eller så var jag ledig och då var det festivaler och annat skoj över hela staden. Fotbolls-VM i USA lockade ut mängder av folk på barer och på gator och torg. Hela staden sjöd av liv, lust och fest. Och hemma hos mig snurrade Lisa Ekdahl på CD-spelaren var och varannan dag. Älskade den skivan.


Den innebär många härliga minnen för mig, så även om jag inte spelar den så ofta kommer jag inte att rensa ut den. Plus att jag gillar henne, hennes röst och hennes låtar.




Tror jag ska ta med den i bilen idag, lyssna och känna samma känsla igen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0