Spa

Jag tycker om att åka på spa, och med jämna mellanrum, eller ojämna :), åker jag iväg till något spa, oftast för mig själv, och bara njuter och kopplar av. Ibland blir det några timmar på dagspa, och ibland med en övernattning och två dagar att njuta.

Ett spa som jag har haft högst på min lista inför nästa sparesa är Art Garden Spa. Jag läste en artikel om det för ett tag sedan, och sparade den i min inspirationspärm. Enligt artikeln skulle man uppleva fyra årstider på en dag, och det lät onekligen spännande.

Och i senaste numret av tidningen Leva har de utsett Sveriges bästa spa 2010....och gissa vilket som vann???
Ja, helt rätt - Art Garden Spa

   

Art Garden Spa ligger i Göteborg, vilket är bra för mig. Då kan jag åka dit på några timmars dagspa. Det är ett spa som blandar spa, konst och trädgård. Det verkar ligga helt fantastiskt, med utsikt över Göteborgs inre skärgård från bubbelpoolen.  Detta spa är inrett enligt de fyra årstiderna. I höstrummet sprakar en brasa och utanför finns en näckrosdamm, som du kan betrakta från bastun. Varmt och skönt låter det, tycker jag. I vinterrummet kan du besöka mörkerterapirummet med varma vattensängar och där finns också ett ljusterapirum. på övervåningen är det vår och sommar. Hela året!! Ja, detta spa kommer snart få ett besök av mig :)

Då det finns så många härliga spa i Sverige, så har de även utsett vinnare i andra kategorier, och Bästa sparitual vanns av S:t Jörgen Park, som också ligger i Göteborg. Detta spa utsågs till årets spa 2009. Här spenderade jag min födeslsedag förra året, och kan varmt rekommendera sparitualen. Utan att det kändes som jag varit där länge alls hade fyra timmar gått. Du väljer en av tre sparitualer, beroende på om du behöver mer energi eller mer avslappning. Du får med produkterna som hör till respektive ritual och ett schema att följa.




Bästa partyspa blev Bluewater Sports & Health Club i Stenungsbaden. Detta spa har jag inte varit på än, men vi har diskuterat om vi ska åka dit, jag och mina väninnor. Kanske dags för en partyspahelg?
Badavdelningen från detta spa har vi ju kunnat se på TV de senaste veckorna, då alla intervjuer av handbollsspelarna verkar göras där :)

 

Bästa romantiska spa blev Salt Creek Spa i Ystad.  Det beskrivs som ett charmigt, bohemsikt spa vid havet, och bara det låter ju lockande. Hotellets veranda ligger direkt intill havet, och hela stranden breder ut sig, som gjort för långa promenader vid alla årstider



Bästa gourmetspa utsågs The Spa i Tylösand till, och detta spa var jag på en helg i maj. Denna utomhuspoolen på övervåningen känns helt magisk att ligga i, och se ut över havet och sanddynerna. Spa som ligger direkt vid havet tilltalar mig, mycket!



Bästa kurort blev Varbergs kurort, och jag har svårt att tänka mig att det finns någon annan kurort i Sverige som kan konkurrera med Varberg!?? Här har jag varit flera gånger, och återvänder gärna igen. En klassisk kurort med bra träning, fantastiska behandlingar, supergod mat och, naturligtvis, havet precis utanför. Här kan man utan problem tillbringa flera dagar, och bara koppla av och njuta till max



Bästa sparesa blev Yasuragi Hasseludden i Nacka. Här har www.4good.se spadagar i mitten av februari som jag tror blir underbart sköna. Du kan relaxa & detoxa med japanska badritualer, inspireras av Monika Ahlberg, som är en av mina favoritkockar, se stå upp komikern Zinat Pirzadeh ocha lär dig om mindfood med yogin Ulrica Norberg. Hade det inte varit dotterns födelsedag, och kalas precis samma dagar som detta event, hade jag allvarligt funderat på att åka dit. Kanske ett tips till någon av er som läser?

Bästa spapool blev poolen på Asia Spa i Varberg. Kolla bara in denna pool!!

 

Några andra kategorier som jag inte har några bilder till:

Bästa budgetspa: Hamam Oriental i Upplands Väsby

Bästa familjespa: Experium i Sälen

 

Jag skulle vilja utnämna Kolmårdens Familjespa som det bästa för alla med barn. Jag var där med dottern förra året. På de flesta spa är inte barn välkomna, men här har man barnen i centrum. Dels i baddelen där vi spenderade flera timmar att åka runt, runt i strömvirveln. Men de har även behandlingar anpassade till barn i olika åldrar, så medan jag fick en skön massage hade dottern valt Teenage Face och fick en ansiktsbehandling. Hon var helt lyrisk efteråt och vill absolut åka tillbaka igen. I helgpaketet ingick även några timmar behind the scenes på djurparken. Flera av djurskötarna presenterade sina djur, och vi fick komma ganska nära. En upplevelse som jag rekommenderar!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0