Rör på kroppen

En viktig del för att få balans i livet och må bra, är att röra på sig. Vår kropp är gjord för rörelse och inte för att sitta still. Men vad är egentligen träning? Innebär det att man måste göra sånt man inte gillar? Jag hör ofta att det är så tråkigt att träna, tråkigt att gå till gymet etc. Men träning behöver inte innebära att gå på gym, ut och springa eller något annat som kräver särskilda kläder eller något organiserat, utan det räcker att röra på kroppen.


Vad tycker du är roligt? Om du hittar en aktivitet som är rolig, känns det inte jobbigt. Tycker du om att promenera - ut och gå en halvtimme om dagen. Jag har haft hund i tolv år, och utan att jag tänkt på det som träning har jag varit ute och promenerat flera timmar varje dag, ofta i skogen med backar upp och ner. Väldigt bra träning.


Ridning gillar jag, och jag hör ibland folk säga att ridning är ju inget jobbigt, man åker ju bara med hästen runt. Det kan jag dementera! Jag är ofta helt svettig efter ett ridpass. För mig är det bra träning, och en härlig samvaro med hästen.


Men idag ska jag iväg på något som för mig bara är ren glädje - zumba!



Zumba Fitness är en träningsform med inspiration från traditionell musik som cumbia, salsa, samba och merengue. Musiken är fartfylld och medryckande. Dansstegen är inte särskilt svåra, och jag sveps snabbt med av musiken och livsglädjen den förmedlar. Efter en timme är jag svettig, men så glad med ett stort lyckligt leende på läpparna. Det känns inte som jag har "varit och tränat" utan att jag haft en enormt glädjefylld timme och fyllt på mina energidepåer. Så prova gärna zumba och se om det är en träningsform som passar dig också!
 

Yoga är en annan  favoritträning, som jag kommer återkomma till.


Sommartid spelar jag gärna golf, och gärna ensam. Att gå själv i skogen i vacker natur och spela golf blir nästan som meditation, och jag går ner i varv ordentligt efter några hål.


Träning kan också vara att leka med barnen. Min dotter tycker om att hoppa på sin studsmatt och vill att jag ska vara med henne och hoppa. Det är roligt, lekfullt, och faktiskt riktigt bra träning. Så fundera på vad du tycker är roligt att göra, och allt som innebär att du rör på dig är faktiskt träning - även om du inte alltid tänker på det som träning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0