Röj och rensa-tips

 

Bokhyllan är en plats där många har svårt att rensa. Böcker som man en gång har läst och älskat kan vara svårt att göra sig av med.

Om du är som jag har du kanske tom böcker från 80-talet kvar, men för ett tag sedan gjorde jag ett riktigt krafttag och rensade rejält i bokhyllan, ja tom så mycket att jag kunde göra mig av med ena bokhyllan. Jag gillar visserligen bibliotekskänslan med fyllda hyllor, men de började ta för mycket plats, både fysiskt och visuellt. Bokhyllor med alla olika färger ger så många synintryck ,förutom sin faktiska tyngd.

Tips för att börja rensa:

* böcker som du vet att du aldrig kommer läsa om är dags att gå gå vidare till någon loppis (där åkte alla mina Sidney Sheldon böcker ut)

* böcker som är inaktuella (där åkte en gammal juridikbok ut - tror lagarna har ändrats ett antal gånger sedan den skrevs)

* böcker med olika intressen och hobbies du inte längre sysslar med (där åkte en salsabok, en teckningsbok och några fler ut)

* kokböcker du aldrig använder (där blev det svårare då jag älskar att läsa min kokböcker och titta på alla fina bilder, men några kunde jag rensa ut som inte lockar så mycket)

* böcker som du tänkt läsa men aldrig kommer dig för, eller böcker som du börjat läsa men inte kom vidare i (där blev det en stor hög för min del - om böcker inte har fångat mitt intresse på de första hundra sidorna lägger jag den åt sidan och sen blir inget mer läst)

* dubletter (jag hade råkat få dubletter av ett par böcker som jag tycker mycket om - jag behöll ett ex, och gav det andra till en kär vän som kanske också uppskattar boken lika mycket som jag)

* studielitteratur. Litteratur till olika universitetskurser brukar vara rätt så dyra. Det är lätt att behålla dom bara av den anledningen, men behåll de som du är rätt säker på att du kommer använda, men gör dig av med resten. För mig är detta fortfarande en process in progress, om man säger så. Efter sex års universitetsstudier har jag många böcker. En del har jag märkt att jag har nytta av, men de flesta har jag inte tittat i sen jag blev klar med min psykologexamen.


Kommentarer
Postat av: Irene

Bra tips där!



Gillar skarpt att Du har "röj och rensa" som kategori, det kan man inte få för mycket av ;-)



Trevlig kväll!

2011-02-03 @ 20:20:55
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Tack Irene! Ja, röj och rensa och organisera är lite av vem jag är ;) Och det kan man aldrig få för mycket av. Spelar ingen roll hur bra man är på att rensa. Det kan alltid göras ett varv till :)

2011-02-03 @ 21:04:06
Postat av: Rumah Dijual



More people need to read this and understand this aspect of the story. I cant believe you’re not more popular.

Postat av: Pakaian Muslim Modern



You most definitely have made this blog into something special. You clearly know what you are doing, you have covered so many bases.

Postat av: Jual Beli Mobil Bekas



Thanks for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0