Positiv psykologi

Vad är egentligen positiv psykologi som jag skrev i mitt första inlägg att jag är mycket intresserad av, och bloggen kommer ta upp vid flera tillfällen.

Jo, positiv psykologi är en relativt ny inriktning inom psykologin. Begreppet lanserades för drygt tio år sen, 1998, av dåvarande ordförande för American Psychological Association, APA, det amerikanska psykologförbundet - Martin Seligman. Man kan säga att han fortfarande är frontfigur för den positiva psykologin även om det tillkommit flera psykologer som forskar på området.

Psykologin som vetenskap räknas som en ny vetenskap, vilket i sammanhanget handlar om ett hundratal år. Tidigare har man mest uppmärksammat det sjuka såsom psykiska sjukdomar och psykatriska diagnoser. I den positiva psykologin har istället fokuserat på vad det är som får människor att må bra och hur man kan öka livskvaliteten och välbefinnandet.



När jag började läsa på psykologprogrammet hade jag aldrig hört talas om positiv psykologi, men jag kände rätt snabbt att jag inte var intresserad av att arbeta kliniskt, att arbeta med det sjuka, utan jag var mer intresserad av att arbeta med det friska. I det innefattas även att arbeta förebyggande. När jag sedan efter några år kom i kontakt med positiv psykologi kände jag direkt att det var något som stämde med mina tankar.

Positiv psykologi handlar om lycka och glädje, men på ett bredare sätt och med ett perspektiv inom det stora området livskvalitet och livsglädje. Man forskar tex om positiva egenskaper som vishet, mod, förmåga att älska och sociala färdigheter mm. Positiva egenskaper är en viktig del, men även positiva känslor som lycka, tillfredsställelse, glädje, optimism, välbefinnande (blir ni intresserade av att veta mer om hur man uppnår det????  Jag kommer återkomma till detta vid flera tillfällen i bloggen)

En annan del av psykologin som jag tidigt kände intresserade mig var gruppsykologi. Väldigt få människor väljer att leva helt ensamma då människan av naturen är en social varelse och har ett grundläggande behov av att ingå i ett sammanhang med andra människor. Vad som då händer när flera människor är tillsammans tycker jag är oerhört intressant, och  gruppsykologi blev ett område som jag valde att fördjupa mig inom. Även inom forskning av positiv psykologi intresserar man sig för människor i grupp.




Ett grundantagande inom den positiva psykologin är att människan har styrkor, positiva egenskaper och vill utvecklas.

Detta var en kort introduktion till vad positiv psykologi handlar om. I kommande inlägg kommer jag ta upp delar kring lyckoforskning. Är det något som du känner vore intressant att veta mer om så lämna gärna en kommentar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0