Bokslut



Så här när vi fortfarande bara kommit ett par veckor in på det nya året kan det vara bra att göra ett bokslut över det gångna året. Vad var bra? Vad var mindre bra? Vad hände egentligen under 2010?

Själv brukar jag i början av januari ta min kalender och sen skriva ner de stora sakerna som hände månad för månad. Dels för att påminna mig själv om allt bra som faktiskt har hänt under ett år (ja, minnet börjar svikta utan påminnelser *s*) och när jag skriver ner och sparar kan jag senare gå tillbaka och när jag påminner mig om en rolig händelse som kanske hände i februari förra året kan jag återigen uppleva den och de positiva känslorna som jag kände då, och därmed få dubbel glädje av händelsen.

En annan aspekt som jag tycker är viktig, där historian hjälper till, är att när jag är färdig med förra årets sammanfattning, med dess toppar och dalar, planera framåt. Nyårslöften tycker jag inte om. Det känns oftast som något som jag måste disciplinera mig själv till för att kunna genomföra, och oftast handlar det om förbud, saker jag ska sluta med tex röka, äta godis, slappa osc. Istället vill jag att tanken om det kommande året, som än så länge ligger som ett blankt blad framför mig, ska vara positiv. Hur vill jag att 2011 ska vara? Vad vill jag skriva vid årets slut har varit mina toppar under 2011? (Dalarna är det kanske svårare att förutse, men om jag själv styr mitt liv dit jag vill kanske jag kan undvika några blindskär, och när något inträffar stå bättre rustad för att klara av dom)

Mina personliga toppar för 2010 var alla resor jag gjorde under 2010, både längre och kortare, ensam och tillsammans med min dotter och också alla underbara människor jag träffade och lärde känna under året. Några av dessa är jag övertygad om kommer att bli nära vänner under kommande år.

Det jobbigaste som hände under 2010 var när vi för ett år sedan lät vår älskade hund få somna in, 12 år gammal. Även om det kändes mest barmhärtigt att slippa lidande för honom när ålderns krämpor började bli fler och fler är det alltid jobbigt att säga adjö till en älskad vän.

När jag blickar framåt för 2011 har jag skrivit:

* äntligen starta min blogg där jag ska skriva om att må bra till kropp och själ och skapa balans i livet - vilket jag nu har gjort

* börja skriva en bok i samma ämne - titeln är klar

* utbilda mig mer inom områden som intresserar mig

* utveckla mina relationer med vänner

* hitta nya roliga saker att göra tillsammans med min dotter

* fortsätta att röja och rensa hemma och skapa utrymme för nya saker att ta plats

Detta var ett axplock av de sakerna jag skrivit ner som mål, eller önskningar för 2011.

Hur ser dina önskningar ut?

Kommentarer
Postat av: Charlotta L-Thunes

Underbart så klar så skarp...



Målen klara. Heja dig.

Så fin blogg som jag skall följa



Härligt och roande...



Mina mål är att jag har köpt löpkläder och skall springa och skriva och skapa



tre ess blir 2011 för mig och utveckla herr Popcornman såklart



stor kram och verkligen fin blogg



L8

2011-01-16 @ 15:42:41
URL: http://www.popcornmannenpoppe.se
Postat av: Balansilivet

Tack Lotta!



Jag hoppas att bloggen ska bli inspirerande. Än så länge är den i sin linda, och bara i nybörjarstadie. Sån tur är har jag en mycket duktig dotter som får hjälpa mig med allt det tekniska i början :)

Springa, skriva, skapa - låter som tre bra s, Jag tror det kreativa är viktigt för välmående, sen kan vi använda vår kreativitet på olika sätt. I famlijen finns det en person som skapar hela tiden, i alla olika former och det är så inspirerande att ta del av allt det.

2011-01-16 @ 21:46:46
Postat av: Susanne

Svar: Ja Sven får nog stanna... dottern vill att vi ska behålla alla tre men det är inte hon som tömmer kattlådorna :-)



Ha en bra start på veckan!



Susanne

2011-01-17 @ 08:23:56
URL: http://kandy.se
Postat av: Charlotta L-Thunes

Tips till dig



Kolla http://www.loveforever.se/



Har just beställt två läckra tunikor på Nordljus



kram idag



lotta

Postat av: balansilivet

Susanne: jag förstår att hon vill behålla alla kattungarna. De är ju så söta alla tre, men Sven och Svea är så söta ihop. Ja, tömma kattlådor efter alla katter är inte det roligaste....eller hindra dom från att vässa klorna på alla möbler :)



Lotta: Ja, visst är Love Forevers kläder snygga :)

2011-01-17 @ 21:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0