Yoga

En träningsform som jag tycker mycket om är yoga. I Indien har yoga funnit i mer än 3500 år. I yogan fanns metoder för att utveckla det andliga för att kontrollera och behärska både sinnen och kroppen. När man ser någon som har utövat yoga en längre tid är det som slår mig just deras kroppskontroll. Kota för kota kan de hantera kroppen. Från början fanns det tre olika inriktningar inom yogan, men idag finns det mängder av olika yogaformer. En av de tidiga yogaformerna var hathayoga. Den uppstod runt 800-talet, och innebar mer kroppsrelaterade övningar än de andra yogaformerna, och kan ses som en grund till flera av de mer moderna yogaformerna som går att hitta idag på i stort sett varje gym runt om i landet. Några moderna former av yoga som har blivit ganska vanliga är poweryoga, som är en fysisk yoga i vinyasastil samt bikramyoga, även kallad hot-yoga då man tränar i 30-35 graders värme.


Yoga ger många positiva effekter, bla större uthållighet, styrka och smidighet, mer energi, större kroppsmedventenhet, minskar stress, ger inre ro och harmoni


I yogan har man olika ställningar, asanor, som har olika effekter både på kroppen och på psyket. Andningen är central i yogan, och ett yogapass brukar börja med att fokusera på andningen, för att sedan följas av olika ställningar som ökar rörligheten och mjukar upp ryggen. Själva yogapasset kan se väldigt olika ut från gång till gång, men det finns fem olika typer av positioner, och de flesta pass brukar innehålla en kombination av ställningar från dessa.


Stående positioner vilka stärker fot- och benmusklerna och är bra för bålmusklerna. Känslomässigt kan man säga att de stående positionerna jordar. En vanlig stående ställning är krigaren, men det finns många fler.




En annan är framåtböjningar, som tänjer ut hela ryggen och tränar musklerna på lårens framsida. Mentalt anses framåtböjande övningar vara lugnande och avslappnande. Här finns också flera, mer eller mindre svåra övningar.


Bakåtböjningar är viktiga för att få en bra hållning och mot spänningar i ryggen. Framsidan av kroppen sträcks ut och ryggen stärks. Bröstet, och därmed, hjärtat vidgas och kan hjälpa till att få en ljusare livssyn. På mitt yogapass igår morse tränade vi speciellt på bakåtböjningar, varav målet var att stå i brygga. Jag klarar inte riktigt det än, så jag nöjde mig med en halvbrygga

    

 

Vridning är en rörelse som fokuserar på en vridning kring ryggraden, och ska alltid göras åt båda håll. Vridningarna masserar matsmältningsorganen och mjukar även upp ryggen. En vridande ställning är den klassiska poweryogapositionen.


En annan typ av position som jag inte klarar riktigt än är armbalans, som är ställningar där kroppen balanseras på armarna. De stärker musklerna i armar, axlar, rygg, buk och ben så det kanske är därför jag inte klarar dem än :) De gynnar även koncentrationsförmågan, är bra för balanssinnet och stärker självförtroendet.

I omvända ställningar ställs kroppen bokstavligt talat upp-och ner. Den vanligaste är nedåtgående hund, men den roligaste, som för min del krävde en hel del mod för att klara är huvudstående. Jag gjorde det för första gången i Tunisien i oktober, där jag var på träningsresa, men på mitt yogapass i förrgår gjorde jag det igen. Första gången jag klarade något som jag inte trodde jag skulle klara var jag helt euforisk hela dagen efter det.

   




Yogapasset avslutas sen med skön avkoppling. För mig är yogan en perfekt träning där jag tränar styrka, min kropp blir smidigare, mitt sinne får avkoppling och ett träningspass ger mig massor av energi. Jag vet de som säger att yoga är för långsamt för att passa dom, men kanske är det just att ta det lugnt du behöver om du känner på det sättet. Ge yogan en chans, och prova 10-15 gånger och se vilken effekt den har på dig. Kanske du kommer fram till att det inte är en träningsform för dig, men kanske är det bara så att du är så uppe i varv att det tar ett antal gånger för hjärnan och kroppen att slappna av. För att träning ska bli en naturlig del i vardagen är det viktigt att hitta träningsformer som passar dig.


För min del ser det ut så här: dans (afrikansk dans, salsa, zumba) ger mig glädje och energi, yoga ger mig styrka, smidighet och avkoppling, ridning ger mig kontakt med djur och en bra träning för hela kroppen, golf ger mig naturens lugn, fokus och koncentration. Så ser min träningskompott ut. Hur ser din ut?

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Fin sida du har! /Anna

2011-11-03 @ 16:01:01
URL: http://awbanna.blogspot.com/
Postat av: balansilivet

Tack Anna ;)

2011-11-03 @ 16:27:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0