Utflyktstips....och kanske fredagsmys

Sommartid åker vi gärna ut i skärgården, och här i Göteborg har vi det så bra att en tur med någon av skärgårdsbåtarna kostar som en bussbiljett, och har man månadskort gäller det även på skärgårdsbåtarna. Men glöm inte bort att skärgården och havet är vackert vid alla årstider


Livet på öarna är betydligt lugnare vintertid. Södra skärgården dvs Asperö, Brännö, Donsö, Köpstadsö, Styrsö och Vrångö tar du dig lätt till med båt från Saltholmen. Brännö brygga har jag varit och dansat vid sommartid, men vintertid är det mysigt att ta en uppfriskande promenad runt på ön, och blir du sedan hungrig har Brännö värdshus öppet mellan torsdag och söndag vid denna tid på året. Bageriet har även det helgöppet. Vill du sova över finns Pensionat Baggen




 

Själv funderar jag på att åka till Styrsö på fredag, om vädret känns inbjudande, för en promenad, njuta av tystnaden och sen gå till Pensionat Skäret för fredagsmys. Där har de öppen brasa, lättare rätter, öl och vin. Där går det också att övernatta.

Att besöka sommarparadis vintertid ger en helt annat dimension till naturen och livet runt öarna. Jag bodde i Halmstad några år innan flytt till Göteborg, och jag älskade att åka ut till Tylösand mitt i vintern. Stranden, som sommartid var överfull med badgäster och en kakafoni av olika ljud, ligger vintertid tyst, öde och fridfull. Jag älskade att ta på mig ordentligt med kläder, ta en promenad längs den långa sandstranden och känna kraften från havet och vinden som ibland var riktigt kall.


I mina utflyktstips blir det av naturliga skäl en hel del i och kring Göteborg, men vill du dela med dig av dina smultronställen och ge utflyktstips så skriv gärna en kommentar. Kanske har du fantastiska ställen runt om i landet som du vill dela med dig av. Jag blir jätteglad om du vill dela dom med mig och mina läsare. Jag gillar att semestra i Sverige. Jag tycker vårt land är helt underbart vackert, och jag samlar inspiration om olika ställen runt om som jag vill besöka.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0