Röj och rensa-tips

Hur har du det med all media i hemmet? Filmer, musik, tidningar etc. Det kanske är dags att gå igenom dom och rensa bort det du inte längre tycker om eller använder. Börja med musiksamlingen. Har du både vinylskivor och CD-skivor i din samling? Sparar du vinylskivor av sentimentala skäl, eller lyssnar du på dom? Många har lådor med vinylskivor på vinden som aldrig dammas av och lyssnas på. Själv hade jag en relativt stor samling. De flesta av årets dagar stod de bara där uppe på vinden, men ibland fick dom komma ner och spelas, oftast när det var fest, och vi kände ett behov av att vara nostalgiska. Då åkte 80-talsskivorna fram, och vi kunde minnas vår ungdomstid. Och så länge skivspelaren fungerade tyckte jag det var ok, även om jag tyckte de tog mycket plats. Men, så gick skivspelaren sönder. Vad göra? Köpa ny spelar, eller göra sig av med skivorna? Jag valde att sälja alla vinylskivor till en specialaffär. Det sved lite just då, men nu har det gått några år och jag har inte saknat dom. Nuförtiden finns ju i stort sett alla låtar tillgängliga på nätet om lusten faller på. Jag tjänade även en del pengar på dom. Hur gör du med dina vinylskivor???


Hur har du det med din CD-samling? Lyssnar du på alla skivor, eller är det bara ett fåtal som spelas? Har du skivor där du bara gillar en eller ett par låtar? Då kan du rippa dom till datorn och göra dig av med skivan. Jag är nöjd över att vinylsamlingen numera är borta, men CD-samlingen är något jag ska ta tag i. De tar ju inte så stor plats rent fysiskt, och kan därför kännas som det inte är så viktigt, men saker som inte används samlar stagnerad energi i hemmet. Titta över din samling, lägg över det du tycker om i datorn, sälj resten. Om du vill ha musik på CD att ta med dig kan du bränna egna skivor med låtar du gillar, istället för skivor där du gillar en del, och en del inte tilltalar dig alls.

 

Hur gör du med filmer? Köper du filmer, eller hyr du när du vill se någon film? Har du filmer du inte kommer se igen är det dags att göra sig av med dom. Vi köper gärna filmer, men ett par gånger per år går vi igenom dom och ser om det finns filmer som vi inte kommer se igen. Om vi ser en film som bara får knappt godkänt i betyg, åker den ut direkt. Men ha gärna ett litet bibliotek med filmer du verkligen gillar, som du kan se om och om igen. Dessa är perfekta att ha när du är sjuk, när du  vill ha en stunds avkoppling. Välj olika filmer för olika sinnesstämning, komedier som kan muntra upp dig. Vet du att forskare har kommit fram till att filmen Mama Mia är rena lyckopillret. Det är den filmen som genererade flest skratt och leenden av alla filmer, hur de nu mäter det :) Skratt och leenden får oss att må bättre, så sådana filmer behövs i ditt filmbibliotek. Romantiska komedier är min favortigenre så där har jag några stycken som jag verkligen gillar. Har jag en kväll hemma för mig själv, och ingen rolig film på TV, tittar jag igenom vilken av dom jag vill se som jag vet att jag tycker om. Jag gillar även filmer som handlar om kvinnlig vänskap och relationer.


Kommentarer
Postat av: Filmster.se

Hej, du har väl inte missat Filmster.se? En helt ny filmblogg med massor av sköna filmtips!



Gillar du Filmster kan du följa oss via både Facebook och Bloglovin'! Ha en underbar lördag! :)

2011-02-12 @ 09:10:01
URL: http://www.filmster.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0