Röj- och rensa tips

En annan sak som passar bra att göra en lite gråmulen söndag är att röja och rensa hemma. Våren är snart här och det är dags att få bort gammal, stagnerad energi och göra plats för ny. Vi har tidigare rensat i garderoben, bokhyllan, skafferi, kyl och frys och vi stannar i köket ett tag till.


Många gånger är köksskåpen helt överfulla, men det är bara ett fåtal saker som används regelbundet. Att använda skåpen för att förvara saker du inte behöver, inte använder och inte tycker om är att slösa med utrymme.


I köksskåpen gömmer sig mycket saker, och en del saker som aldrig får se dagens ljus. Vad har du i dina köksskåp?


 

Börja med att gå igenom ditt porslin. Finns det kantstötta tallrikar eller muggar? Kantstött porslin kan dels vara en bakteriehärd, men att använda trasigt porslin ger också ett fattigdomstänkande. Kasta det som är sprucket eller kantstött. Har du många olika tallrikar? Använder du alla? Unna dig det bästa du har råd med, och använd det även till vardags. Har du en finservis som du aldrig använder? Börja använda den även vid andra tillfällen än till fest, eller så kanske det är dags att sälja den vidare? Har du muggar som inte känns sköna att dricka ur? Skänk dom till loppis. När du gått igenom allt porslin, tallrikar, glas och muggar så finns det bara kvar sånt du använder och tycker om. Sånt du använder sällan, som tex glöggmuggar kan du ställa på översta hyllan. De används ju bara en begränsad tid av året.


I köket förvarar vi också alla köksapparater. Hur många har du? Hur många använder du? När min dotter har sålt jultidningar har hon bla fått en chokladfontän och en glassmaskin. De var stora och otympliga. Det fanns ingen plats att förvara dom, men framförallt ifrågasatte jag hur ofta de skulle bli använda. Hon ville ha dom kvar, men hos sin pappa. Det var flera år sedan, och chokladfontänen har blivit använd en gång, på ett kalas. Glassmaskinen också vid något enstaka tillfälle. Popcornmaskin kolsyremaskin är exempel på andra maskiner som har önskats, men som inte har fått flytta hit. Brödrost, elvisp, vattenkokare, smörgåsgrill är elektriska prylar vi använder med jämna mellanrum, så de får stanna. Våffeljärnet har jag sneglat på och funderat på hur jag ska göra med. Det är ett stort järn som tar upp nästan en hel hylla i ett skåp. Det plockas fram några gånger per år, och jag gillar våfflor men kanske inte så mycket. Så nu är det dags för det att åka ut. Vilka köksmaskiner använder du? Vilka står mest i skåp och samlar damm? Vilka vill du ha kvar, och vilka kan du sälja vidare?


I köket förvaras ofta olika saker till blommorna i hemmet. Själv har jag ett helt skåp över frysen med vaser och krukor. Hur många krukor och vaser behöver du? Hur ofta köper du blommor och vilka vaser använder du då? Finns det vaser som aldrig används? Har du fått blomma i kruka någon gång, och när blomman har vissnat står krukan kvar i ett skåp och används aldrig? Jag har rensat och skänkt en hel del till loppis, men detta är ett område jag behöver gå igenom igen. Vad kan du göra dig av med?


Hur har du det med finglas? Har du alla möjliga sorters vinglas, champagneglas, cocktailglas, likörglas osv. Det har jag haft. Massor. Jag har köpt själv, eller fått i present. Jag dricker inte alkohol så ofta, och när jag gör det blir det oftast ett glas vin. Behöver jag då tolv rödvinsglas, åtta vitvinsglas, sex champagneglas, sex whiskeyglas, åtta likörglas? Nej, bestämde jag mig för och la ut en annons på Blocket på den del av det. Det sved lite då vissa av dom var bröllopspresenter, men man måste inte behålla presenter om man inte använde dom. Whiskey dricker jag aldrig så det fanns absolut ingen anledning att behålla dom. Vilka glas använder du, och vilka blir bara stående?


Hur ser det ut i kökslådorna? Har du en "skräplåda" i köket då allt möjligt samlas? Gå igenom lådorna, rensa ut det som aldrig används, och organisera det som ska sparas på ett bra sätt så att du hittar det du behöver när du vill ha det.


Att rensa är alltid en pågående process. Det räcker inte att rensa ordentligt en gång, och så nöja sig med det. Var restriktiv med vad du tar in i ditt hem. Rensa en gång, och några månader senare kan det vara dags att gå igenom skåp och lådor igen. Det du i första utrensningen trodde du skulle använda och inte kunde leva utan, kanske visar sig att du inte har använt alls. Då kanske det är dags även för de sakerna att säljas elle skänkas vidare. Även om jag rensar ofta är hittar jag ofta nya saker att rensa bort vid en ny genomgång. Vissa saker kan vara svårare att rensa bort. Dotterns barntallrik och barnmuggar stod länge kvar i skåpen även när hon vuxit från dom. Det tog ett tag, men till slut åkte de ut. Den perioden i vårt liv var över, och vi hade inget behov av dom längre.


När du har rensat i skåp och lådor och gjort dig av med överflödiga saker har du bara kvar saker du använder, behöver och tycker om. Kanske har det blivit tomt i skåpen. Kanske du tom kan ta bort några skåp.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0