Positivt tänkande och må bra

Två av mina favorittidningar, Leva och PS Personlig utveckling & Psykologi har gått ihop och blivit en tidning. Lite tråkigt på ett sätt att det inte finns utrymme för två olika tidningar som skriver om allt som får oss att må bättre i livet. Samtidigt hoppas jag att den nya sammanslagna tidnigen ska bli ännu bättre än de tidigare två. Jag hoppas att det kommer flera bra synergieffekter av detta, och att det inte enbart beror på att det inte finns ekonomiskt utrymme för två tidningar som skriver om ämnen som berör mig: psykologi, lycka, hälsa, relationer mm mm.


Det första numret av tidningen Leva PS kom i brevlådan idag, och än så länge tycker jag inte att utvecklingen verkar ha gått framåt av sammanslagningen. Tidningen är inte tjockare än tidigare, och det finns inte mer matnyttiga artiklar, men ändå flera som direkt fångade mitt intresse.


En liten artikel som är i samklang med mina tankar kring denna  blogg är att det är förändring i de små vardagliga rutinerna som ökar det positiva tänkandet och känslan av livskraft och livslust. Ny forskning visar att det är bra att börja dagen med grönt te, då ämnen som finns i grönt te, aminosyretein, får hjärnan att producera mer serotonin, och därmed göra oss mindre benägna att bli deprimerade.


Att äta nyttigt, dvs att fylla tallriken med fräscha, färgglada grönsaker för att sedan lägga till fisk, fullkornspasta, råris och inte äta så mycket stekt mat, socker eller halvfabrikat, minskar också risken för depression. Att äta järnrik mat lyfter också humöret. Kombinera järnrik mat med C-vitamin för att öka kroppens upptagning av järnet.


Att röra på, sig lyfter humöret, inte bara för stunden, utan det kan sitta i hela dagen. Det behöver inte ens vara någon längre promenad, utan det kan räcka med en kort, snabb promenad, så om du har möjlighet - ta en promenad på morgonen, eller ut och gå på lunchen, eller som jag älskade att göra när jag hade hund - ta en promenad efter jobbet. Varva ner och töm hjärnan på alla jobbrelaterade tankar för att sedan kunna njuta av den lediga kvällen


Det bästa av allt är att vid dagens slut skriva ner det som varit bra under dagen. Skriv gärna ner dom. Detta hjälper dig att fokusera på det som varit bra, samtidigt som du styr ditt beteende mot fler bra stunder.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0