Hur optimistisk är du?

Positiva känslor för framtiden innebär tillförsikt, tillit, förtroende, hopp och optimism. Hopp och optimism ger bättre motstånd mot depression när dåliga händelser inträffar, bättre prestation på arbetet och bättr fysisk hälsa. Forskning har även visat att optimistiska människor oftare känner känsla av lycka.



Gör detta test och se hur du fungerar. Testet är utformat av Martin Seligman, som började forska kring lycka för ett tjugotal år sedan. Testet tar ca tio minutet. Det finns inga svar som är rätt eller fel. Läs beskrivningen för varje situation och föreställ dig att samma sak händer dig. Välj inte det svar som du tror att du ska säga eller vad som låter bra, utan välj det svar som är mest sannolikt för dig själv. Bortse från koderna PmB, PvG osv när du gör testet.


1. Du och din partner försonas efter ett gräl
PmG
    A. Jag förlåter honom/henne                                       1
    B. Jag är vanligtvis förlåtande                                     0


2. Du glömmer din partners födelsedag
PmB
     A. Jag är inte bra på att komma ihåg födelsedagar       1
     B. Jag var upptagen med andra saker                         0


3. Du får en blomma av en hemlig beundrare
PvG
     A. Jag är attraktiv för honom/henne                            0
     B. Jag är en populär person                                        1


4. Du vill bli vald till ett offentligt jobb och du utses
PvG
    A. Jag lade ner en hel del tid och energi på kampanjen  0
    B. Jag arbetar väldigt hårt med allt jag  gör                  1


5. Du missar ett viktigt åtagande
PvB
    A. Ibland glömmer jag                                                 1
    B. Ibland glömmer jag att kontrollera min almanacka     0


6. Du har bjudit in till en lyckad middag
PmG
    A. Jag var särskilt charmig den kvällen                          0
    B. Jag är en  bra värd/värdinna                                     1


7. Du är skyldig biblioteket 80 kr för en bok som är försenad
PmB
    A. När jag verkligen är uppslukad av det jag läser glömmer
        jag ofta när jag ska lämna tillbaka den                       1
    B. Jag var så upptagen av att skriva rapporten att jag
        glömde lämna tillbaka den                                         0


8. Du tjänar mycket pengar på dina aktier
PmG
    A. Min aktiemäklare bestämde att jag skulle chansa på
        något nytt                                                                 0
    B. Min aktiemäklare är en av de bästa investerarna          1


9. Du vinner en idrottstävling
PmG
    A. Jag kände mig oslagbar                                              0
    B. Jag tränar hårt                                                           1


10. Du misslyckas med ett viktig test
PvB                                           
    A. Jag var inte så smart som de andra personerna som
        gjorde testet                                                              1
    B. Jag förberedde mig inte tillräckligt bra                          0


11. Du har förberett en speciell middag för en vän och han/hon rör helt enkelt inte maten
PvB
   A. Jag är inte en duktig kock                                            1
   B. Jag lagade maten lite för hastigt                                   0


12. Du förlorar en idrottstävling som du hade tränat länge inför
PvB
   A. Jag är inte särskilt bra på idrott                                    1
   B. Jag är inte bra på den här sporten                                0


13. Du förlorar ditt humör mot en vän
PmB
   A. Han/hon tjatar alltid på mig                                          1
   B. Han/hon var fientlig                                                     0


14. Du blir straffad för att du inte lämnat in dina deklarationsblanketter i tid
PmB
   A. Jag skjuter alltid upp min deklaration                             1
   B. Jag var lat med att deklarera det här året                      0


15. Du ber en person om en date och han/hon säger nej
PvB
   A. Jag var inte mig själv den dagen                                   1
   B. Jag fick tunghäfta när jag frågade honom/henne om
       en date                                                                       0


16. Du blir ofta tillfrågad om att dansa på fester
PmG
   A. Jag är social på fester                                                  1
   B. Jag var i perfekt form den kvällen                                 0


17. Du lyckas ovanligt väl på en jobbintervju
PmG
   A. Jag kände mig extremt säker vid intervjun                    0
   B. Jag är bra på intervjuer                                               1


18. Din  chef ger dig för lite tid att avsluta ett projekt, men du
      avslutar det iallafall
PvG
   A. Jag är bra på mitt jobb                                                0
   B. Jag är en effektiv person                                             1


19. Du har känt dig utsliten den senaste tiden
PmB
   A. Jag får aldrig en chans att koppla av                            1
   B. Jag var mycket upptagen den här veckan                     0


20. Du räddar en person från att kvävas till döds
PvG
   A. Jag känner till en teknik för att hindra någon
        från att kvävas                                                         0
   B. Jag vet hur jag ska handla i krissituationer                   1


21. Din kärlekspartner vill separera ett tag
PvB
   A. Jag är alldeles för självcentrerad                                1
   B. Jag tillbringar alldeles för lite tid med honom/henne     0


22. En vän säger något som sårar mig
PmB
   A. Han/hon kastar alltid ur sig saker utan att tänka på
       andra                                                                       1
   B. Min vän var på dåligt humör och tog ut det på mig       0


23. Din arbetsgivare kommer till dig för att få råd
PvG
   A. Jag är en expert inom det område jag blev tillfrågad
        om                                                                          0
   B. Jag är bra på att ge användbara råd                           1


24. En vän tackar dig för att du har hjälpt honon/henne genom
      en svår tid
PvG
   A. Jag tycker om att hjälpa honom/henne i svåra tider     0
   B. Jag bryr mig om människor                                       1


25. Din läkare säger att du har god hälsa
PvG
   A. Jag tränar regelbundet                                              0
   B. Jag är väldigt hälsomedveten                                     1


26. Din partner tar dig med på en romantisk helg
Pmg
   A. Han/hon behövde resa bort några dagar                    0
   B. Han/hon tycker om att utforska nya områden             1


27. Du får en fråga om att leda ett viktigt projekt
PmG
   A. Jag har just avslutat ett liknande projekt på ett
        bra sätt                                                                  0
   B. Jag är en bra ledare                                                 1


28. Du ramlar ganska mycket när du åker skidor
Pmb
   A. Det är svårt att åka skidor                                        1
   B. Spåren var isiga                                                       0


29. du vinner ett viktigt pris
PvG
   A. Jag löste ett viktigt problem                                      0
   B. Jag var den bästa bland de anställda                         1


30. Dina aktier har gått ner en del
PvB
   A. Jag visste inte mycket om affärer då                         1
   B. Jag valde dåliga aktier                                             0


31. Du har gått upp i vikt under semestern och du kan
      inte gå ner
PmB
   A. Dieter fungerar inte i längden                                  1
   B. Dieten som jag provade fungerade inte                    0


32. De stoppar ditt kreditkort i en butik
PvB
   A. Ibland tror jag att jag har mer på kontot än vad
       jag har                                                                  1
   B. Ibland glömmer jag att betala min kreditkorts-
       räkningar                                                               0


Räkna ihop dina poäng på testetenligt poängnyckeln så ska de två grundläggande aspekterna i optimism förklaras längre fram


Poängnyckel

PmB      _______
PvB       _______
Total B  _______


PmG     _______
PvG      _______
Total G  _______


Total G minus Total B  ________


Hur du använder testet, och ser vad detta innebär för dig återkommer jag till i morgon bitti. Gör testet idag, och spara dina testresultat så kommer mer förklaringar imorgon.


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0