Feng Shui

I ett tidigare inlägg jag skrev, som handlade om symboler, nämnde jag att i feng shui använder man en bagua för att se vilka delar av ens hem som representerar olika delar i ens liv, och att man med hjälp av symboler kan förstärka olika delar i livet.


Själva ordet bagua betyder åtta trigram. En bagua är en karta man lägger över sitt hem, som består av nio lika stora delar. Den som oftast används är den kvadratiska, eller egentligen rektangulära formen. Har du, som jag, en rektangulär bostad är det lätt att lägga en bagua över en ritning av bostaden för att se vart de olika områdena hamnar i hemmet. Baguan har ett centrum, och sen åtta delar som kretsar kring detta centrum. Varje del representerar en del i ens liv



Det är ganska enkelt att använda en bagua. Börja först med att leta reda på en ritning över din bostad. Finns det ingen ritning får du göra en själv. Använd rutat papper så blir det enklare. Lägg baguan över din bostadsritning med ingången mot dig. Hallen representerar alltså Karriär/Framtid/Möjligheter. Dela in bostaden i nio lika stora delar. Om din bostad inte är fyrkantig, eller rektangulär, kan du dra ut rutorna så att alla nio delar blir lika stora.


När du nu har delat in hemmet i nio lika stora delar, och lagt baguan över, kan du se vilka delar av ditt hem som representerar olika delar i ditt liv. Är det någon del av ditt liv som inte fungerar så bra som du vill? Är det en del av hemmet som är väldigt rörigt? Börja då med att städa upp, rensa och göra iordning där. Är det någon särskild del i livet som du vill förändra, kan du fokusera på den delen av hemmet tex relationer och kärlek. Se till att först och främst ha rensat och iordning på den delen av hemmet. Sen kan du förstärka det du vill uppnå med olika symboler som representerar det du vill ha. Om jag tar kärlek som exempel igen, kan du använda symboler för kärlek. I mitt hem har jag bla tavlor av en konstnär som heter Chekirov. Han gör vackra, sensuella tavlor av kärlekspar. Är det mer pengar du vill attrahera så använd symboler för det. Är det resor du vill ha mer av kan du tex ha bilder på olika resmål, kartor eller annat som symboliserar resor för dig.


Alla delar baguan påverkar varandra, precis som alla delar i ditt liv påverkar varandra, i ett holistiskt tänkande. Därför är det bästa att rensa och hålla ordning i hela hemmet, men ägnar särskild uppmärksamhet till den del där man vill ha förändring.


Du kan även använda baguan över ett rum i bostaden. Själv har jag tex ett stort rektangulärt vardagsrum, så utöver hela min bostad, har jag även lagt en bagua över vardagsrummet för att se vilka delar av rummet som är bästa stället för min bokhylla, för mitt skrivbord etc


Prova att lägga en bagua över ditt hem, börja med den delen där du helst vill att något nytt ska hända. Rensa i garderoben om den delen ligger över en del som du vill ha förbättringar, rensa upp i hallen och organisera en bra förvaring för att förbättra dina möjligheter, sätt upp bilder som representerar framgång om du vill ha mer framgång i livet, arbeta med förstärkande symboler.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0