Etik och moral

I ett personlighetstest jag använder i mitt arbete finns en fråga, eller ett påstående, som lyder " Jag lever efter mina etiska och moraliska principer". Detta påstående ska den testade ta ställning till hurpass väl det överensstämmer med de själva. Väldigt många av de jag testar frågar vad det egentligen betyder. Det pratas en del om etik och moral i media, i skolor, på arbetsplatser - men vad betyder det egentligen?


Ordet etik kommer från grekiskans ethos, och innebär den del av filosofin som försöker besvara frågor som "vad är det goda?", "vad är rätt?", "hur bör man bete sig?". Det är regler för hur man bör bete sig, regler och förhållningssätt. Ordet moral kommer från latinets moralis, och innebär ett sådant beteende som etiken lär. Etik är alltså läran om moral, läran om rätt och fel. Etik och moral är tätt sammanflätade med varandra, och ibland anses de vara synonymer. 


Ordet värdering innebär hur man väljer vad som är viktigt, vad som har ett värde. När jag gör tester får jag ofta ge exempel för att de som testas ska förstå vad de svarar på, och exempel på att leva efter sina etiska och moraliska värderingar kan tex vara att välja att inte göra värnplikt om ens värdering är att det är fel med krig och det är fel att döda, att vara vegetarian om man tycker det är fel att döda djur, att inte prata nedlåtande om andra om man anser att alla människor har lika värde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0