Det blir inte alltid som man tänkt sig....

Folkuniversitet anordnar ett antal intressanta soppföreläsningar under våren. De äger rum på Café Haga, som ligger inne på Göteborgs Universitet. Idag var jag på väg till en föreläsning ur ett sociologiskt perspektiv om hur hemlösas tragik har blivit big business, alltså om hur hemlösa har blivit affärsidé

Jag tyckte det lät intressant och gav mig iväg i god tid, då platserna inte går att boka. Tyckte dock att jag hade så gott om tid att jag hann svänga in lite snabbt och göra ett ärende på vägen. Det skulle jag inte ha gjort! På väg därifrån, mitt på en bro över trafikleden, tre meter före ett rödljus....stannar bilen!! Alla tutade och var sura, och där stod jag med en bil som var stendöd. Inte ett liv i den. Stod och såg dum ut brevid bilen en stund, öppnade motorhuven och försökte haffa någon som hade startkablar med sig (jag är inte så förutseende att jag har egna), men ingen stannade för att erbjuda hjälp och av de jag stannade var det ingen som hade startkablar. Kallt började det bli också, och blåste rätt rejält. Efter 20 minuter var det äntligen en bil, som jag stannade, som hade kablar och efter ytterligare 10 minuter kunde jag äntligen komma iväg. Rejält frusen och rejält sen.

Mm, vad skönt det ska bli med varm soppa tänkte jag, som åkte dit fast jag nu var så sen att det redan hade börjat. Hittade en parkeringsplats och la på parkering för några timmar (dyrt som attan att parkera inne i stan) och när jag väl hittade till rätt ställe står en handskriven lapp "Soppföreläsningen idag är inställd". Suck!


Det är nu jag kan välja hur detta ska påverka mig. Ska jag bli sur och tycka att hela dagen är förstörd, eller försöka göra det bästa av situationen, även om den inte var alltför kul just då. Jag valde det senare, och strosade runt i mysiga Haga i Göteborg och kollade affärer och fina skyltningar


Var bland annat inne på Haga Hem, vilket jag tycker är en mysig inredningsaffär, som numera har gjort om ett rum till klädrum med bla Container och Saint Tropez tunikor och klänningar, samt de härliga sjalarna från Ester Eleonora. Men jag höll mig i skinnet och tittade bara





Var sen inne på Fanny Michel och bara njöt av alla vackra vårkläder, som både kändes lockande, men samtidigt inte, med tanke på kylan utanför





Men så, precis vid provhytten, hängde en jättefin mörkt gråblå klänning från Saint Tropez med volanger och paljetter i livet, en riktig partyklänning. En kvar, i min storlek, med 60 % rabatt. Jag kan ju iallafall prova tänkte jag...... och gick därifrån med en ny partyklänning. Men, med tanke på att jag ska gå ut nästa lördag, och jag aldrig är ute på krogen längre, vilket gör att det inte finns några snygga kläder som passar vid sådant tillfälle i min garderob numera, kändes det som ett berättigat köp. Och visst kan man bli lite glad av ett nytt inköp. Ibland. Och jag kommer känna mig så fin nästa lördag när jag ska ut och dansa. Min nya klänning och jag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0