Bli mer generös

Att vara generös och dela med sig är något som lyckoforskningen har visat ökar känslan av tillfredsställelse och gör oss faktist lyckligare. Att bli mer generös kan man göra på olika sätt


* välj en välgörenhetsorganisation som du sympatiserar med och bli månadsgivare. Själv har jag valt att bli världsförälder via Unicef, stödja Forska utan djurförsök och en organisation som jobbar för att hjälpa djur som far illa runt om i världen, WSPA. Djur och barn som far illa är något som jag värnar om, och något som känns gott för mig att stödja. Vilka organisationer vill du stödja?

* ge komplimanger! Nästa gång du tycker någon ser bra ut- säg det! Slösa med komlimanger och uppskattning

* bli medlem i anonyma klubben som jag skrev om i ett tidigare inlägg dvs betala för tex en extra kopp kaffe nästa gång du fikar som sedan ges till någon annan med hälsning från anonyma klubben

* nästa gång du står i kassakön eller i busskön och någon saknar några kronor för att betala - erbjud dig att betala de kronorna

* när du rensar i ditt hem, skänk dina saker till vänner som behöver, eller till en loppis där pengarna går till något som du vill stödja. Jag skänker alla mina saker till en loppis som drivs av ett katthem utanför Göteborg. Där har jag själv adopterat två katter, och tycker de som arbetar på katthemmet gör ett fantastiskt jobb

* bli volontär- erbjud din tid till att hjälpa till tex i ett djurhem, sjukhus, frälsningsarmén eller andra frivillorganisationer

Att vara generös behöver inte betyda att skänka pengar, ge av din tid, uppmärksamhet, uppskattning, lyssnande

Har du andra ideér om hur man kan vara generös så dela gärna med dig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0