Bästa tjejfilmerna genom tiderna?

För ca sex år sedan var det ett radioprogram som gjorde en omröstning för att få fram de 50 bästa tjejfilmerna genom tiderna. Jag satt spänt vid radion och lyssnade, och skrev ner alla 50, då jag tänkte att jag skulle få några bra filmtips på bra tjejfilmer jag inte hade sett. Nu visade det sig att jag sett de allra flesta av dessa 50 :) Men nu är det ju några år sedan omröstningen gjordes (tyvärr skrev jag inte ner årtal, så jag kommer inte riktigt ihåg när det var, men åtminstone sex år sedan) Till denna lista skulle jag vilja lägga ett antal filmer som har kommit ut de senaste åren, inte minst de jag rekommenderade till Valentines Day.


På första plats kom en film som handlar om vänskap mellan två väldigt olika kvinnor, med Bette Midler i en av huvudrollerna. En varm, men sorglig film:  Stränder från 1988.

                                  

Resten av listan:

2. Pretty Woman                                 Julia Roberts, Richard Gere    (finns det någon som inte har sett denna???)
3. Blommor av stål                              bla Julia Roberts
4. När Harry mötte Sally                      Meg Ryan, Billy Crystal  (en av mina favoritfilmer)
5. Sömnlös i Seattle                            Meg Ryan, Tom Hanks
6. Dirty Dancing                                 Patrick Swayze, Jennifer Gray
7. Ghost                                             Demi Moore, Patrick Swayze
8. Ömhetsbevis                                   Jack Nicholsson, Debra Winger
9. Dagboken                                       bla James Garner
10. Thelma & Louise                            Susan Sarandon, Geena Davis, Brad Pitt

Man kan ju snabbt konstatera att på de först tio platserna ligger flera klassiska 80-talsfilmer, med ett par av de största romcomskådisarna: Julia Roberts och Meg Ryan

11. Bridget Jones Dagbok                    Renée Zellweger, Hugh Grant, Colin Firth
12. Medan du sov                                bla Sandra Bullock
13. Våra bästa år                                Barbara Streisand, robert Redford
14. Snacka går ju                                bla John Cusack
15. Legally Blonde                               bla Reese Witherspoon
16. Jerry Maguire                                Tom Cruise, Renée Zellweger
17. Min bästa väns bröllop                    Julia roberts, Cameron Diaz
18. Love Actually                                 bla Hugh Grant
19. Working Girl                                  Melanie Griffith, Harrison Ford
20. Solthet och fördom                        bla colin Firth

21. Fyra bröllop och en begravning       Hugh Grant, Andie McDowell
22. Födelsedagen                                bla Molly Ringwald
23. Bodyguard                                    Withney Houston, Kevin Costner
24. Clueless                                        bla Alicia Silverstone
25. Bröllopsfixaren                              bla Jennifer Lopez
26. Notting Hill                                    Julia Roberts, Hugh Grant
27. Joy Luck Club
28. Före detta fruars klubb                   Bette Midler, Diane Keaton
29. Mitt stora, feta, grekiska bröllop      John Corbett,
30. Romeo & Julia                                bla Leonardo di Caprio

31. Stekta gröna tomater                     bla Kathy Bates
32. Pretty in pink                                 bla Molly Ringwald
33. Wedding crashers                          Vince Vaughn, Owen Wilson
34. Muriels bröllop                               bla Toni Collette
35. S:t Elmos fire                                Molly Ringwald, Rob Lowe, Demi Moore
36. Hans vilda hjärta                           Marisa Tomei, Christian Slater
37. Broarna i Madison County              Meryl Streep, Clint Eastwood
38. Mångalen                                      Cher, Nicolas Cage
39. Tjejligan                                       Geena Davie, Madonna
40. Splash                                          bla Daryl Hannah

41. Chocolat                                       Juliette Binoche, Johhny Depp
42. Never been kissed                         bla Drew Barrymore
43. Hur man blir av med en kille på 10 dagar  Kate Hudson, Matthew McConaughey
44. Brudens far                                   Steve Martin, Diane Keaton
45. Hålla andan                                   Whitney Houston, Angela Basset
46. 10 orsaker att hata dig                   Julia Stiles, Heath Ledger
47. Brint it on                                     bla Kirsten Dunst
48. Mean Girls                                    bla Lindsey Lohan
49. Mystic Pizza                                  bla Julia Roberts
50. Can´t buy me love                        bla Patrick Dempsey


Nu är det några år sedan denna lista gjordes, och det har gjorts en hel del bra filmer sedan dess som jag gärna hade lagt till tex Djävulen bär Prada, The Holiday, Valentines Day, PS I love you, Marley & jag, The women, och säkert några till om jag tänker efter.

Vilken är din favoritfilm? Vilka filmer tycker du ska in på listan över de 50 bästa tjejfilmerna genom tiderna?

Kommentarer
Postat av: Helena

Eat, pray, love hade jag lagt till den listan. En underbar film om att våga gå sig egen väg, våga utmana sig själv och utforska sig själv. En stärkande film på alla sätt

2011-02-18 @ 12:53:22
Postat av: Karianne

Chocolat <3 med nydelige Juliette Binoche og Johnny Depp toppar heilt klart lista hos meg.

2011-02-18 @ 17:52:38
Postat av: S

P.S I love you röstar jag på. Grät och skrattade om vartannat

2011-02-18 @ 19:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0