Återhämtning

Stress är en instinktiv försvarsreaktion som alltid funnits hos människan. Den kan liknas vid att kroppen slår på alarmsystemet. 

Stress gör kroppen redo för att agera, och på stenåldern var den nödvänding för att överleva. Kroppen reagerar med ökad puls, förhöjt blodtryck och häftigare andning. Musklerna blir spända och immunförsvaret aktiveras som ett resultat av att stresshormoner, bland annat adrenalin, pumpas ut.





Denna bild är extra rolig för mig. En av våra kursböcker under psykologprogrammet hette "Varför zebror inte får magsår" och handlade om stress, vad som orskar den och vad som händer i kroppen.

Stress under en kortare period klarar vi av, men när stressen blir långvarig går kroppen hela tiden på högsta beredskap. Något jag hör mer och mer, och som jag själv kan känna emellanåt, är en ständig känsla av stress, utan att veta exakt vad det är som stressar. Utan att veta orsaken till stresskänslan är det svårt att veta i vilken ände man ska börja åtgärda. Det första som händer vid stress är  ofta att sömnen blir påverkad. Att ofta ha ont i magen eller ha huvudvärk är andra tidiga varningstecken.


En av de viktigaste sakerna för att förebygga stress är att ta sig tid för återhämtning. Alla stressforskare är överens om att kortare stresstoppar klarar vi, men vi måste hela tiden ta oss tid för återhämtning. Ta en stund för dig själv, varje dag. Ta tjugo minuter om dagen och gör något som du varvar ned av - en promenad, meditera, träna yoga. Något som funkar för dig, i ditt liv och i din vardag. En annan viktig sak är att försöka planera in något roligt - varje vecka. Låt inte livet bara rinna förbi, att måndag till fredag eftermiddag bara blir en transportsträcka till helgen. Planera in något roligt tex onsdag eller torsdag kväll. Det förkortar veckan, och gör även vardagen lite roligare. Att bara leva för helgerna gör livet väldigt torftigt. Om du har möjlighet, försök förkorta din arbetstid. Själv går jag nu ner på 75% arbetstid, och kommer vara ledig varje onsdag. Det ger mig möjlighet att sova lite längre en dag mitt i veckan, träna morgonyoga varje onsdag och sen göra vad jag vill och behöver resten av dagen.


Finns det inte ekonomisk möjlighet till kortare arbetstid, försök planera in en helg helt för dig själv emellanåt. Jag vet hur det känns att vara stressad. Jag var under många år nära att gå in i väggen. Jag var ensamstående mamma, läste en lång och bitvis mycket krävande utbildning, jag hade konstant dåligt med pengar i flera år. Ibland kändes det som jag aldrig skulle ta mig igenom hela min utbildning. Men jag tog en helg emellanåt, helt för mig själv. Dottern var hos sin pappa, och inget planerade jag in med vänner eller planerade att plugga. Hela helgen ägnade jag mig åt det som jag just då kände att jag behövde mest. Det kunde vara ett långt bad med att pyssla om mig själv från topp till tå, med inpackningar och masker. Rubbet. Det var promenader i flera timmar, i skogen eller vid havet. Det innebar yoga. Det brukade vara en rolig film eller en bra bok. En hel helg från fredag eftermiddag till söndag kväll. Helt ensam och bara ta hand om sig själv. Boka in en sådan helg emellanåt.


Ibland kanske det krävs att ta sig iväg hemifrån, för att komma iväg från tankar om att "jag borde städa" "jag borde göra ditt och datt" eller helt enkelt för att familjen pockar på uppmärksamhet om du finns nära till hands. Boka in en helg för dig själv. Har du dåligt med pengar? Kolla om det finns någon i din omgivning som kanske har en sommarstuga som ändå står öde vid denna tid på året, och som du kan få låna. Känner du någon på annan ort som är bortrest? Kanske du kan passa deras lägenhet, och kanske husdjur medan de åker bort. Tänk kreativt för att göra en helg hemifrån billig. Har du råd är en helg på spa helt underbart. Lugn och ro, vacker miljö, sköna behandlingar.


En av mina bästa dagar för återhämtning var när jag var halvvägs igenom min utbildning. Drygt tre tuffa år hade gått, men jag hade ändå två år kvar. Jag bokade en liten stuga vid Hovs Hallar, tog med mig hunden och åkte iväg några dagar. På dagarna promenerade jag med hunden i många timmar i otroligt vacker natur




Naturen vid Hovs hallar är oerhört dramatisk, och har varit kuliss vid flera filminspelningar



Bjärehalvön med Båstad är skönt kuperad och bjuder på hisnande utsikt över havet vartän man åker



Flera vackra golfbanor finns det också, och klubborna hade jag packat ner i bilen. Jag gick ingen runda, men slog några bollar vid rangen och bara njöt av miljön.

På bjäre finns det även flera ridklubbar och stall. Jag bokade in mig på en skön ridtur en av dagarna. Vi var en liten grupp som mest skrittade i sakta mak längs med havet



Promenader längs med stranden i Båstad



hamnen i Båstad




de mysiga gränderna i Båstad. Överhuvudtaget innebar de här dagarn mycket promenader. Flera timmar om dagen var jag och hunden ute och gick. På stranden, bland klippblock, i staden - och bara njöt av lugnet

Plötsligt låg denna sten mitt framför mig i en gränd i Båstad. Jag tog med mig den hem, och även om det var många år sedan ligger den fortfarande på mitt köksbord, och påminner mig om just den resan, men även om att tänka på återhämtning och ta det lugnt. Den har även blivit ett minne för min älskade hund.


Då vi promenerade så mycket på dagarna var vi båda två, hunden och jag, trötta när det blev kväll. En enkel middag och sen läsa en stund på kvällen innan en skön promenad innan läggdags. Ett oerhört skönt sätt att ladda batterierna.


Vad gör du för att fylla på med mer energi? Hur gör du för att återhämta dig?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0