Vinsten med att rensa

Jag vet att det är många jag känner som läser min blogg; familjemedlemmar, släktingar, vänner och jag får en del feedback från er om att min blogg och där jag skriver om hur jag rensar och röjer bland mina saker även har inspirerat er till att börja rensa hemma. Senast igår fick jag ett mail från min pappa där han skrev att de också börjat rensa hemma efter att ha läst min blogg. Det glädjer mig att höra om era rensningar! Det inspirerar mig, lika mycket som jag inspirerar er!!


Vilka vinster kan man tänka sig att man får när man börjar rensa? Ja, för egen del känner jag ett större lugn och en större harmoni när det är färre saker som pockar på min uppmärksamhet, och att det är färre saker som fyller mitt medvetande. Det är också otroligt skönt när det är luftigt i skåp, lådor och inte minst på vinden ;) Vinden kan annars lätt bli det där stället man samlar saker man rensat ut från hemmet, men inte helt gör sig av med. Och det är först när saker har lämnat hemmet helt och hållet som det ger energivinster! Så istället för att spara de där sakerna som du tänker att "den där är ju väldigt fin" men sällan använder för det finns andra saker du tycker mer om, och använder istället - gör dig av med den! Det känns skönare för dig själv, samtidigt som det kan glädja någon annan som kommer använda saken mycket. Alla saker förtjänar att användas, annars fyller de inte sitt syfte.


På vinden är det också lätt att spara dessa saker "ja, men den här är ju så fin, den får bara inte plats någonstans". Känner ni igen den? ;) Själv sparade jag dotterns gamla TV-bänk på vinden i flera år, då jag tänkte att den skulle kunna passa bra i en sommarstuga, som jag närde en dröm om någonstans i bakhuvudet. Men det där fritidshuset kom aldrig i vår väg, och det känns skönt att göra sig av med de sakerna som sparats, till ingen användning.


Karen Kingston säger att ett av de bästa botemedlen för oro och stress är att röja och rensa. Gretchen Rubin skriver i sin bok Projekt Lycka om hur hon startade första månaden med att göra olika saker för att skapa mer energi. En av de sakerna hon skriver en hel del om är hur hennes lyckokänsla ökade när hon rensade i hemmet! Hon läste massor av litteratur om lyckoforskning, och konstaterade att forskningen har missat den biten, då de inte någonstans nämner att livstillfredsställelsen och lyckonivån ökar i takt med att man rensar ut gammalt bråte hemma. Till bråte räknas allt som inte används, inte är omtyckt, som är trasigt eller som sparas för att "det är bra att ha"




Kanske inte så drastiskt, men det ligger mycket i dessa ord ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0