Välstånds- eller fattigdomsmedvetande?

I fattigdomsmedvetande finns en undermedveten rädsla att inte tro att man ska få det man behöver i livet. Det gör att man har svårt att släppa taget om saker man skaffat sig, oavsett om man använder det eller inte.


Har ni någon gång tänkt tankar i stil med "nej, den där saken kan jag inte göra mig av med, tänk om jag kommer behöva just en sådan längre fram, bäst att spara utifall-att"?


Eller tankar som "om jag ger bort den här saken förlorar jag ju massor av pengar, nej det är bättre att spara den" och så blir det ytterligare en sak som sparas i förrådet för att spara till ett senare tillfälle. Om du tittar i dina förråd, hur många saker finns sparade där som du har haft liknande tankar om innan du placerade prylen där, på obestämd framtid?


En form av fattigdomstänkande är att spara saker "för sämre tider", och inte lita på


Motsatsen till fattigdomstänkandet är välståndstänkande. Det innebär att du har tillit till att du kommer ha allt du behöver. Det kommet inte gå någon nöd på dig! Det innebär också att du tänker om dig själv att du är värd att ha det bästa, och nöjer dig inte med något sämre än det du skulle kunna ha.


Välståndstänkande innebär att man omger sig med saker man tycker om, man kan lätt göra sig av med materiella saker då man dels inte tillskriver saker någon känslomässig betydelse och dels att man vet att om behovet av en sak man gör sig av med någonsin uppstår igen, kommer man att finna det. 



Det innebär också att man bara använder hela saker, och gör sig av med sådant som är trasigt (alternativt lagar det) då det är fattigdomstänkandet som gör att man inte unnar sig saker som är hela och fungerande



Att ha ett välfyllt kylskåp eller en skål med färsk frukt signalerar välstånd, och är bra även ur symbolisk synpunkt. Ställ gärna en stor skål med frukt eller en härlig blomma i välståndshörnet i din bostad för att locka in mer av den energin till ditt liv.



Vilken av dessa tankar känner du igen dig själv i? Styrs du mest av ett fattigdomstänk eller av ett välståndstänk? Ett sätt att börja fylla ditt liv med mer av välstånd är att börja göra dig av med saker du har samlat på dig genom åren, och inte vågat göra dig av med. Saker där du kanske har tänkt "ja, men den där jackan var ju så dyr, inte kan jag göra mig av med den". Men kostnaden fick du i samma stund du köpte den. Att ha den hängandes i garderoben utan att använda signalerar bara till dig vilket misstag det var att köpa den i första läget, och att du förlorat de pengarna. Om du gör dig av med den slipper du bli påmind om det, samtidigt som du kan se det som att du inte förlorar något, utan att du är generös och ger det till någon annan, gratis elle till ett bra pris. Plötsligt får du positiv energi istället för att binda negativ energi.


Har du, som jag själv har gjort, sparat saker på vinden för att du tänker använda det i någon avlägsen, obestämd framtid? Gör dig av med det och känna hur skönt det känns att inte binda energi vid oanvända saker. I ett program av Lyxfällan såg jag en kvinna som hade hela sitt förråd proppfullt med nyköpta saker hon tänkte ha i sin sommarstuga, som hon sparat på i många, många år utan att det blivit något sommarstugeköp. De sålde alla dessa saker, och hennes känsla av befrielse var påtaglig, även genom TV-rutan.

Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Jag vill bara tacka dig för att du skriver så bra i din blogg. Jag läser den varje dag.

Jag önskar dig en riktigt god jul!

Kram

Anna-Maria

2011-12-18 @ 09:33:39
Postat av: balansilivet

Tack Anna-Maria!



Jag hoppas att du får en underbart härlig jul, med lagom mycket sällskap, egen tid, god mat och tid att bara vara!



Kram

2011-12-18 @ 11:31:05
Postat av: Marika

Bra skrivet! Jag tycker det är så himla skönt att göra sig av med saker som inte används. Även det som varit dyrt...

2011-12-18 @ 18:31:38
URL: http://www.attblienecoqueen.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Visst är det så! Det är en befrielse att bli av med saker man inte tycker om, eller som man inte använder och kanske ännu mer om det har varit dyrt, och sen visat sig att man inte använder :)

2011-12-18 @ 19:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0