Vad drömmer du om?

Nyår och höst är två tidpunkter under året då det känns naturligt med nystart, och så här på årets sista vecka kan det vara läge att fundera på vad du vill ha mer av nästa år.


Vad drömmer du om? Vad vill du ha mer av i ditt liv? Gör en lista där du skriver ner vad du vill göra, vad du vill lära dig, vart du vill åka, vilka människor du vill ha omkring dig, vad skulle göra ditt år till ett bra år?


När du skriver din lista, tillåt dig själv att drömma lite och inte bara skriva ner saker som är realistiska och genomförbara, utan gå på din känsla. Om en känsla som kommer upp är att byta jobb, gräv lite djupare i den känslan. Vad skulle du vilja göra? Vad krävs för att göra det? Kan du göra något direkt för att få den känslan? Kanske anmäla dig till en kurs, eller börja göra något nytt?


Om en annan dröm är att åka till något särskilt ställe, skulle du vilja uppfylla den drömmen eller är det en dröm du faktiskt helst vill behålla som en dröm? Alla drömmar kanske inte behöver realiseras, utan bara drömmen kan göra oss gladare, att fantisera. Men om det är en dröm du vill förverkliga, kan du göra något för att komma den drömmen närmare? Vi har tex bestämt för länge sedan att vi ska till New York senare i år, och det började jag spara till för över ett år sedan. Kan du börja med ett månatligt sparande för att om något, eller ett par, år kunna realisera din dröm? Vill du lära dig mer om resmålet, kanske finns det böcker på biblioteket att låna eller någon som har en föreläsning om sin resa dit?


Om en dröm är att lära sig ett nytt språk, finns det någon kurs du kan anmäla dig till?


Men börja först med att göra din lista, helt förutsättningslöst. Vilka saker skulle du älska att göra? Vad skulle berika ditt liv? Kanske du inte kan, eller vill, göra alla dessa saker under 2012, men det ger dig en känsla av vilka drömmar du har. Nästa steg är att titta vad vill du börja med direkt.


Kanske tycker du bättre om att arbeta med bilder, istället för att skriva. Gör då ett collage med bilder och citat som tilltalar dig. Jag gjorde ett sådant för några år sedan, och där finns bilder på ridning, golf och yoga, men även salsa som jag inte dansat på några år. Det vill jag ta upp igen, då det är en så glädjerik dans.


Mina drömmar


En dröm som jag har realiserat under året som har gått är att gå ner i arbetstid, när jag började mitt nya jobb i mars.


En annan dröm är att rensa bland mina saker, skala av och leva ett enklare liv med mindre materiella saker. Det vill jag fortsätta med under 2012.


En tredje dröm jag har realiserat under 2011 är att starta denna blogg, som ger mig enormt mycket, så den ska jag fortsätta att utveckla under kommande år.


Två drömmar som jag är på väg att realisera är att jag äntligen kommer certifiera mig som Feng Shui-konsult. Det är något jag velat göra i tio års tid, men inte haft ekonomiska möjligheter till, men i februari börjar jag kursen :)


Under kommande år ska jag också börja hålla kurser med Balans i livet som tema, Harmoni i kroppen, harmoni i själen och harmoni i hemmet är tanken att den ska heta. Jag håller på att göra en helgkurs från fredag kväll till söndag kväll, där jag kommer gå djupare in i de områden som jag delvis skriver om här på bloggen.


Jag ska åka tillbaka till New York. Jag har inte varit där sedan jag bodde där i början av 90-talet, men denna gången tar jag med mig min tonåriga dotter och visar henne en stad jag älskar.


Jag vill lära mig franska. Det är ett vackert språk och jag älskar landet.


Jag vill lägga mer tid i stallet, och göra yogan till något jag gör i min vardag, och inte behöver gå till gymet för att få till.


Jag vill fortsätta att skala av och rensa hemma, så jag är nere i tillräckligt mycket saker för att klara mig, men inte mer. Allt som jag har ska vara saker jag använder och tycker om.


Denna lista är inte statisk. Det kan komma till fler saker på listan, och kanske även något försvinner därifrån, men så här ser min lista ut just nu. Hur ser din lista ut?

Kommentarer
Postat av: Inger

Lycka till med utbildningen till Feng Shui konsult. Det är en av mina drömmar men jag har inte kommit längre än till att drömma. (Försöker intala mig att jag inte är för gammal för att börja). Har gått en kurs i Feng Shui och det var jätteroligt och intressant. Hoppas du fortsätter att skriva både om Feng Shui, lycka och ett enklare liv. Hälsningar Inger

2011-12-28 @ 15:47:01
Postat av: Irene

Härligt Ansi! :-)



Blev det Nordic School, och i så fall vilken inriktning?

2011-12-28 @ 19:37:13
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Man är aldrig för gammal för något. Jag började tex läsa till psykolog när jag var 35 år gammal. och utbildningen är fem år, så jag hade precis fyllt 40 när jag var klar. På ridskolan har jag träffat en härlig man, som är något äldre, och han började rida på äldre dar och rider nu flera gånger i veckan för att ta tillvara tiden. Strongt gjort tycker jag att börja med något även då många kanske hade tänkt "nej, jag är för gammal, inte kan jag...". Klar man kan!!



Irene: Ja, det blir Nordic School. Jag vet inte om de är bäst, men det är dem jag känner till mest och också som jag var i kontakt med för tio år sedan, och det blir Nordic Style Feng Shui, främst för att det är det jag läst mest om och känner mig mest hemma med. Sedan kan jag tänka mig att komplettera med andra inriktningar längre fram, ungefär som med psykologin där jag läst psykodynamisk inriktning men vill komplettera med KBT :)

2011-12-28 @ 21:16:19
Postat av: Geta

Lycka till med utbildningen! Låter intressant med din helgkurs, synd att du finns så långt bort :(

Ska nog försöka mig på att göra en lista och få saker "gjorda".

Kram.

2011-12-28 @ 22:08:07
URL: http://getasvind.blogspot.com
Postat av: Suzann

Mm, bra idé med lista. Om man får saker på pränt har jag märkt att det också lättare blir verklighet, man liksom jobbar mer för det.

Jag ser fram emot mitt nya år som innebär nya utmaningar med ett nytt jobb som jag började på i slutet av november, mindre arbetstid som ger utrymme för att prova sälja heminredning för Zelected by Houze. Något jag grunnat på ett tag men inte känt att jag haft tid för, ska bli spännande att få köra igång. Visserligen innebär det mer saker, men det blir att rensa ut gammalt och den känslan kan man ju försöka föra vidare när man har visningar;)

Önskar dig ett Gott Nytt År och hoppas få fortsätta läsa nyttiga och inspirerande inlägg här hos dig!

Kram Suzann

2011-12-30 @ 13:42:05
URL: http://vardagssaker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0