Restips

Nu kommer den tiden på året då vi reser som allra mest. Många reser till släktingar, nära och kära över julen. Det är även många som bestämmer sig för att lämna Sverige över jul- och nyårshelgerna och fira in det nya året i varmare länder.


Själv ska jag till min mamma i Örebro och fira advent, med julbord då julafton firas hemma i Göteborg. Oavsett vilket färdsätt du föredrar; tåg, buss, bil eller flyg finns det en del saker att tänka på som gör resandet lite lättare. Själv gillar jag att åka tåg, och vi väljer alltid tåget när vi åker till Örebro. Dels för att det är smidigt (hmm, om SJ fungerar som det ska och det inte blir massa förseningar som det blivit de senaste vintrarna) och så är det miljövänligt, och så ger det oss tid att umgås under de tre timmarna resan tar. Vi spelar spel, pratar och läser.


* Packa inte med dig så mycket saker, och om du flyger och inte vill vänta vid bagagebandet välj en mindre väska som fungerar som handbagage.


* Ta med dig något att äta. Dels blir det betydligt billigare än att köpa på flygplats eller på tåget, dels kan du välja nyttigare alternativ och inte minst, om det blir förseningar behöver du inte sitta hungrig som en av mina Facebookvänner fick göra igår då tåget stannade någonstans halvvägs, och tog betydligt längre tid än beräknat.


* Vid resor sitter vi ofta ganska länge. Ta dig tid att sträcka på dig och strecha kroppen. Detta är ytterligare en fördel med tåg jämfört med bil. Jag kan resa mig, gå runt lite utan att resandet behöver stanna upp :)


* Stressa inte. Låt resan ta den tid det tar. Detta är speciellt viktigt om du åker bil. När det är många människor ute och reser, och alla vill fram så fort som möjligt, är stressade och kör för fort ökar risken för olyckor. Jag tycker alltid det är så tragiskt när jag läser om alla som dör i trafiken i jul, på väg till släkten och familjen. Blir det förseningar, låt inte det stressa dig. Ta det som en extra tid att bara vara, andas och ta det lugnt. Kanske det ger en chans till en stunds mediation, eller en stunds vila?



Mina resväskor börjar bli slitna och kommer snart behöva bytas ut. Dessa gillar jag. Modesty Blaise har alltid varit min favoritseriefigur. På många sajter där man ska ha ett nickname är hon mitt alter ego. Hon pryder även min disktrasa :) Jag gillar att hon är en tuff, självständig tjej som klarar sig i svåra situationer, till skillnad från många tjejer i filmer och serier, som ofta framställs som våp. Jag gillar även att hon inte är självständig att hon inte har någon med sig, utan har sin partner Willy och att de hjälps åt att oskadliggöra the bad guys. Dessa resväskor skulle också stå ut bland andra de gångerna de ligger på ett bagageband och lätta att upptäcka ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0