Rensningstips

Imorgon, Lucia, drar jag vinnaren av boken Rensa, röj och förändra men redan nu kan du ta del av de rensningstips jag fått:


1. Mitt bästa rensningstips är att alltid ha en "loppislåda" ståendes någonstans hemma. Det kan vara en påse eller just en låda i vilken man lägger saker som ska skänkas bort. När den är full tar man med den till Erikshjälpen/Myrorna/lokal loppis/annat ställe man skänker till. De flesta av de saker jag rensar ut är sådant som fortfarande är i brukbart skick, men som jag inte använder längre. Att ha en "loppislåda" ståendes gör att det blir lättare att rensa ut lite i taget, då sakerna får ett "hem på väg ut", så att säga :) Och det är lätt att bära iväg med sakerna när lådan/påsen är full.


2. Tänk "en sak in, en eller två saker ut".


3. Att bara börja och ta sig lite tid är en god start! Att tex ta 10 minuter varje dag och rensa bort det du ej gillar( till att börja med) Jag brukar ge bort tex böcker som jag läst o ej vill ha kvar.


4. Bästa rensningstipset är att bjuda över sin förslagvis storasyster om man har en... Hon ska säga: -Släng sakerna. Skiten äger dig.


5. Bästa "röjningstipset" är att göra det jag gör nu. Nämligen att möblera om lite grand och se om man kan få en än större Feng -Shui sfär hemma.När man flyttar och stökar så blir det lättare att fortsätta "röra om" och sortera/ ge vidare sådant man inte längre behöver eller tycker om! Man får förhoppningsvis både ett mer harmoniskt och ett renare hem (för man kommer igång med att städa också!)


6. Plocka ut precis allt får ett rum, rensa och ställ/lägg sedan bara tillbaka det du verkligen vill ha och tycker om.


7. Mitt tips är att inte se det som att man förlorar eller gör sig av med saker, utan att man skickar ut dem i kretsloppet igen, där de kan bli till glädje för någon annan. Jag önskar att den som sålde mina röda skor till mig visste hur mycket glädje jag har av dem.


8. Mitt bästa tips är att rensa med någon kompis ( som inte är lagd åt det nostalgiska hållet) då kompisen kan hjälpa till och stötta när "tuffa" rensningsbeslut ska tas!


9. Mitt bästa röj- och rensa tips är att läsa bloggar för inspiration. Sedan röja i 15 minuter och ofta. Då blir det gjort. Sakta men säkert istället för inte alls :)


Jättebra rensningstips som har kommit in!!




Vill du också ha chansen att vinna denna bok, behöver du bara lämna en kommentar med ditt bästa rensningstips och så utser jag en vinnare imorgon!


Kommentarer
Postat av: Caroline

Alltid gillat att sortera men de senaste månaderna har sorterandet förändrats drastiskt. Troligen är orsaken att jag tycker snarare det är egoistiskt att behålla saker du inte använder eller gillar. Det kan finnas en medmänniska som behöver just "mitt bråte". Efter att jag insåg detta så har sorteringen blivit så enkel. Tänker nu endast gillar jag detta? eller använder jag detta? Om det blir nej på någon av frågorna så får prylen ett nytt hem.



Så julen innebär sortering vilket ger en så härlig känsla.



Tack för din härliga och inspirerande blogg.



Varma hälsningar



Caroline

2011-12-12 @ 20:00:24
Postat av: Anna

Jag vill bara säga att detta var ett jättebra och inspirerande inlägg!! :D

2011-12-12 @ 20:50:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0