Oj, vilket år

11/1 2011 (11 är mitt turtal, då jag är född 1111, och alla tal som 11,22,33 osv räknas som mästartal :)) skrev jag mitt första inlägg här på bloggen, som såg ut så här:


Välkomna till min blogg!


Jag som skriver här är leg psykolog, och i bloggen kommer jag varva djupare inlägg med mer ytliga. Variationen kommer vara stor: allt från psykologi, där jag är mycket intresserad av den nya vågen av positiv psykologi till mode, framförallt med fokus på mitt favoritmärke Odd Molly, inredning, feng shui,yoga, enklare liv och att hitta en balans i livet med hjälp att hitta guldkorn i vardagen.

Min förhoppning är att ni här ska kunna hitta saker att ta till er, att njuta av, skratta åt och bli inspirerade av.



Det var tack vare min dotter som bloggen blev av. Hon är mycket duktigare på det tekniska än vad jag är, och hade redan startat två egna bloggar, en om mode och en om foto, bara elva år gammal. Jag hade tankar om vad jag skulle vilja skriva om, men var rädd att en blogg skulle sluka för mycket tid. Hon hade frågat mig ett antal gånger om inte jag också skulle starta en blogg, men jag hade sagt nej. Vid denna tiden förra året hade jag precis fått besked om att jag skulle bli arbetslös vid årsskiftet, och när hon frågade igen tänkte jag att "ja, jag vill starta en blogg och skriva om allt det som intresserar mig" så hon fixade design och allt runt omkring det till årsskiftet. Men det dröjde nästan två veckor efter bloggens start innan jag skrev mitt första inlägg.


Även om jag hade tankar om vad jag ville fylla bloggen med, blev starten lite trevande. Vad ska jag skriva om? Är det någon som är intresserad av att läsa det jag vill skriva om? Vill jag skriva även om ingen vill läsa?


Och nu har det gått snart ett år sedan bloggens start, och detta är mitt 1061 första inlägg sedan dess ;) och ni läsare har stadigt ökat under året, så det finns iallafall några där ute som är intresserade av att läsa om det jag vill skriva om :)


När jag startade bloggen var det många kategorier jag hade tänkt skriva om, men med tiden har det utkristalliserats att det jag är mest intresserad av är att skriva om att leva ett enklare liv, simple living, att rensa och röja i hemmet, feng shui och lyckoforskning. De andra kategorierna blir det sporadiska inlägg av, tex om matglädje, vardagsglädje, mindfulness. Just att hitta glädjen i vardagen är något jag är mycket intresserad av. Våra liv består mest av vardagar, och det gäller att göra dessa dagar till bra dagar, att hitta glädje och njutning även i det lilla.


Så, jag har två frågor till er - för det första, vilka är dina tips på att hitta just den där viktiga vardagsglädjen, att hitta de små guldkornen som gör vardagarna lite roligare.


För det andra - vad vill ni fortsättningsvis läsa om här på bloggen? Jag har lite tankar om utveckling för nästa år, men vill gärna veta vad ni vill läsa mer om?



Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Det som jag uppskattar mest med din blogg, och vill läsa mycket av i fortsättningen, är vardagsperspektivet. Det är det som intresserar mig mest för jag tror mycket på vardagslycka och att vi tråkar till vardagen i onödan:)

2011-12-28 @ 14:25:03
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Visst är det så! Att hitta det roliga, vackra, lustfyllda i vardagen tror jag är en viktig nyckel till lycka och livstillfredsställelse. Livet består av mycket vardagar och det är de som vi behöver lyft tror jag. Semester och lediga dagar är skönt men det är vardagarna som lätt försvinner i ett grått töcken. Jag ska försöka hitta sätt att lyfta vardagen framöver och dela med mig till er :))

2011-12-28 @ 21:18:40
Postat av: Helen

Vardagslycka är nog någon sorts mindfulness (vilket jag förresten borde sätta mej in i, verkar intressant). Stannar upp i nuet och reflekterar över vilka intressanta människor jag jobbar med och hur mycket de ger mej med sina vansinniga ideer och underbara småprat när dagen annars är grå. Mina barn som faktiskt verkar växa upp till vettiga personer mitt i sin värsta tonårsperiod. Husdjurens hyss, ja, min sambos också, han förser mej med många historier att berätta på fikarasten. Jag kan nog komma på så mycket som helst, men i mitt fall är det nog människor i min vardag helt enkelt!

Vad vill jag läsa om då? Ingen aning, gillar ditt upplägg som känns annorlunda i inrednings/mode/föräldra/mat/shoppingbloggsvängen man lätt hamnar i. Ja, lite tips om just mindfulness är ju aldrig fel, böcker? Eller har du gjort det? Är rätt ny här och har bara skummat genom äldre delar av bloggen.

2011-12-28 @ 21:47:02
Postat av: Geta

Du är min absoluta favoritbloggare och de allra flesta inlägg tilltalar mig. Försökar förändra mitt liv och ta vara på det som finns omkring mig här och nu. Du ger mig en hel del inspiration och vägledning. Fortsätt som du gör idag!! Kram.

2011-12-28 @ 21:54:37
URL: http://getasvind.blogspot.com
Postat av: Therése

Hej,

Jag läser din fina blogg varje dag och gillar verkligen det jag läser! Många gånger väcker du mig, när jag som bäst behöver det. Jag försöker ändra min inställning till vardagen o livet o här hjälper du mig mycket genom dina fina inlägg. Fortsätt gärna i samma anda, kram Therése

2011-12-28 @ 22:29:18
Postat av: Camilla

Jag uppskattar verkligen din blogg och tycker det mesta du skriver är roligt att läsa så jag skulle nog tipsa dig om att fortsätta följa din magkänsla om vad du vill skriva om. Många kramar och jag önskar dig ett gott nytt år!

2011-12-29 @ 17:03:24
URL: http://camillaholgersson.blogspot.com
Postat av: Hanna

Fortsätt gärna att skriva om simple living, feng shui, rensa, som du redan gör. Skriv gärna mer om förnöjsamhet i vardagen. Du inspirerar mycket. Det är viktiga saker. Det finns så mycket ytlighet.

Jag försöker klä mig fint alla dagar o va fin i håret. Jag lägger tid o omsorg på maten. Tänder alltid ljus. FörSöker planera så de inte ska bli stressigt m olika saker. Väljer bort, tackar nej. Om jag skulle delta eller gå på allt som är roligt eller behjärtansvärt skulle det bli för mycket.

2011-12-29 @ 19:45:38
Postat av: Kristina

Hej,

Jag har hittat din blogg i slutet av året (kommer inte ihåg hur) och jag har verkligen fastnat för dig och din jordnära stil - det känns som att du står med bägge fötterna på jorden. Jag följer en del bloggar inom heminredning och feng-shui bl.a. men när jag läser din blogg så får jag ett annat perspektiv på tillvaron som verkligen tilltalar mig och passar in på mig och mitt liv.

Jag är intresserad av att läsa mer om mindfullnes, simple living, feng shui, rensa, etc, etc. allt det du redan skriver om. Men fram för allt så måste du skriva om det som känns rätt för DIG för annars så kommer det inte naturligt och då blir det ingen bra blogg.

Gott Nytt År!

2012-01-01 @ 13:48:51
Postat av: balansilivet

Helen: Vad fint du skriver om människor i din närhet; familj, vänner och arbetskamrater, och inte minst husdjuren som kan ge en många glada skratt. Bara här på morgonen har jag gapskrattat flera gånger åt mina små katters bus. Jag kommer skriva mer om mindfulness framöver, både litteraturtips, tips på övningar och vad jag kallar mindfulness i vardagen. Hoppas du hittar mer inspiration! Tack för dina snälla ord.



Geta: Vad roligt att du hittar inspiration i det jag skriver :) Kram



Therese: Ja, vardagen är viktig tycker jag, och något jag kommer återkomma till om och om igen på olika sätt ;)



Camilla: Tack för dina vänliga ord, och jag är glad att du gillar det jag skriver. Gott nytt år och en stor kram till dig också!



Hanna: Åh, vad fint du skriver om att ta tillvara på vardagen. Det är ju de små sakerna som gör skillnad. Att känna sig fin och vara nöjd med sig själv, njuta av god mat och en lugn stund vid dagens måltider, utan stress. Det kan vara svårt att tacka nej till sånt som är roligt, men ibland är det precis det man behöver göra för att inte bli översvämmad av saker. För en del andra kanske det är precis tvärtom - man behöver hitta mer roliga saker att göra. Det handlar om att skapa balans.



Kristina: Vad roligt att du har hittat hit, och ännu roligare att du gillar det jag skriver :) Det gör mig så glad med er feedback, Självklart ska jag skriva om sånt som ligger mig varmt om hjärtat, och som känns rätt för mig, för annars blir det inget bra. Jag ska fortsätta skriva om de kategorierna du tar upp, och kanske utveckla lite så som allt omkring oss utvecklas hela tiden. Gott nytt år!

2012-01-01 @ 14:33:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0