Inspiration till att rensa

Ibland får jag höra historier från er läsare om hur mina inlägg om mitt rensande hemma och när jag gör mig av med överflödiga saker inspirerar er till att börja rensa hemma hos er. Jätteroligt! Jag hör också om att tanken på att börja rensa i sin röra känns överväldigande, då man inte riktigt vet var man ska börja.


Ta det i din egen takt, och bryt ner det i mindre delar så det inte känns så tungt som det kanske gör när du tänker på allt som finns samlat genom åren. Kanske du börjar i ett rum, eller i ett skåp, eller med någon särskild kategori som tex fotografier, blomkrukor och vaser eller något annat. Börja där, och känn hur skönt det känns när det är färdigt på ett ställe. När det är färdigrensat där brukar mer energi frigöras och du vill fortsätta någon annanstans.


Om du tar det ett steg i taget, och låter det ta den tid det tar har du snart gått igenom hela hemmet :) Och ofta mycket fortare än du trodde från början.


Det finns en del böcker om att rensa i röran. Jag beställde för ett tag sedan en ny bok av Mary Lambert, Stora boken om att röja och rensa, då jag aldrig tröttnar på ämnet :)





Men då boken kom såg jag ju att det inte alls är nytt textmaterial, utan en sammanfattning av två tidigare böcker, Befria rummet och Rensa, röj och förändra, som jag ju redan hade i bokhyllan :)


Jag behöver ju inte två böcker med samma textinnehåll, så då tänkte jag lotta ut Rensa, röj och förändra med 101 steg till ett bättre liv till någon av er läsare, som en julklapp ;)


För att delta i utlottningen vill jag bara att du skriver en kommentar, och delar med dig av ditt bästa rensningstips, så att alla som läser får inspiration till att rensa i jul - även ni som inte vinner boken.


Känns det som en bra deal? Istället för att fylla på hemmen med massor av nya saker i juletid, tänkte jag inspirera er till att göra er av med lite saker istället.


Vinnaren dras på Lucia, så ni har några dagar på er att lämna en kommentar och delta i utlottningen, så kommer boken på posten lagom till att läsa till jul, och kanske ägna lite tid i mellandagarna åt att rensa och röja hemma :)

Kommentarer
Postat av: camilla

Mitt bästa rensningstips är att alltid ha en "loppislåda" ståendes någonstans hemma. Det kan vara en påse eller just en låda i vilken man lägger saker som ska skänkas bort. När den är full tar man med den till Erikshjälpen/Myrorna/lokal loppis/annat ställe man skänker till. De flesta av de saker jag rensar ut är sådant som fortfarande är i brukbart skick, men som jag inte använder längre. Att ha en "loppislåda" ståendes gör att det blir lättare att rensa ut lite i taget, då sakerna får ett "hem på väg ut", så att säga :) Och det är lätt att bära iväg med sakerna när lådan/påsen är full.

2011-12-03 @ 13:47:32
URL: http://camillasboklada.wordpress.com
Postat av: Helena

Tänk "en sak in, en eller två saker ut".

Är såklart gärna med på utlottning. :)

2011-12-03 @ 20:58:18
URL: http://helenamnet.blogspot.com/
Postat av: PiaFia

Att bara börja och ta sig lite tid är en god start!Att tex ta 10 minuter varje dag och rensa bort det du ej gillar( till att börja med)Jag brukar ge bort tex böcker som jag läst o ej vill ha kvar.

2011-12-06 @ 19:06:14
Postat av: Therése

Bästa rensningstipset är att bjuda över sin förslagvis storasyster om man har en... Hon ska säga: -Släng sakerna. Skiten äger dig.

2011-12-08 @ 17:25:46
URL: http://www.nogg.se/missu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0