Att leva med mindre

Jag tycker att jag alltid varit ganska bra på att rensa bland mina prylar, och har regelbundet rensat bland kläder, leksaker, böcker och en del annat. Men vissa saker har jag inte ens reflekterat över. De har alltid funnits där, och jag har sett det som så självklart att de alltid ska finnas där så jag har inte ens ställt mig frågan om de ska stanna eller inte.


Men senaste året har jag börjat rensa på ett helt annat sätt hemma. Jag har verkligen ifrågasatt varje pryl och ställt mig frågan om jag tycker om saken, om jag använder den och, det viktigaste av allt - om jag använder den tillräckligt mycket för att den ska få fortsätta ta plats i mitt hem.


När jag ställt mig dessa frågor har svaret ibland förvånat mig, och många saker som jag tidigare tagit för självklart att de ska finnas i ett hem har en efter en rensats bort. Ut med våffeljärnet, som jag bara använde någon gång per år, ut med grillpannan som jag bara använt vid några enstaka tillfällen, bort med båda bokhyllorna och bara spara referenslitteratur som jag bläddrar i med jämna mellanrum, bort med de flesta CD-skivor, bort med porslin jag aldrig använder osv osv.


Häromdagen slog det mig vad skönt det är att öppna ett skåp, eller en låda, och att där bara finns saker jag regelbundet använder och tycker om. Det finns inga andra saker som pockar på uppmärksamhet. Inga onödiga saker att välja mellan. Det ger mig glädje och en tillfredsställelse. Jag är nöjd över det jag har.


I garderoben tex hänger inte någonting som jag inte tycker helhjärtat om. Det är betydligt färre kläder än tidigare, då jag rensat ganska mycket och inte köpt någon nytt på ett bra tag. Men, eftersom jag har färre saker blir det lättare för mig att få en överblick, och jag behöver inte använda tid till att välja mellan massor av överflödiga saker.


Min rensning är inte klar, och den blir aldrig klar. Det är en evig process, och saker som jag tycker om och använder idag kan jag om några månader känna mig färdig med, och därmed göra mig av med.


Däremot kommer jag aldrig komma ner på så minimalt med saker att jag inte behöver någon förvaring alls. Igår var jag på visning på huset jag visade på bloggen häromdagen, och den saknade helt förvaring. Två lådor i köket var allt som fanns, ingen garderob, inget städskåp, ingen hall med förvaring för jackor och skor. Även om jag rensar och bara behåller det som har en funktion och ett syfte behövs det bra förvaring för dessa saker.

Kommentarer
Postat av: Helena

Men sånt går ju att bygga till. Om du gillar huset i övrigt alltså. :)

2011-12-06 @ 21:54:56
URL: http://helenamnet.blogspot.com/
Postat av: balansilivet

Tyvärr verkar det svårt att göra det då huset är q-märkt och inte går att ändra på. Ytan i huset är också för liten för att göra om och få mer förvaring

2011-12-06 @ 21:59:29
Postat av: Biggan

Självklart måste det finnas förvaringsutrymmen! Även om man har intentionen att ha ett minimum med kläder, grejer så...självklart! Att garderoberna är halvfyllda och ev klädkammare och övriga förråd - är en annan femma!Vissa perioder kanske man t ex måste förvara storpack av något där, julklappar o dyl. Städskåp är ju ett måste! Kemikalier (så lite och naturvänliga som möjligt förstås)- dammsugare, påsar till denna, trasor och svampar, strykjärn mm. Synd på huset - men detta går ju inte att pruta på...

2011-12-07 @ 06:21:00
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: PiaFia

Tack för lite svar om hur din rensning har påverkat dig...jag måste NU ta tjuren vid hornen o börja...kanske i kökslådan där jag vet att vi har typ 5 vinöppnare...det är ju ändå bara en som är bäst...

2011-12-07 @ 18:20:18
Postat av: Susanne Henriksson

Vill Tacka sååå mycket för din underbara blogg som ger mig så mycket inspiration,förtröstan och hopp!!

Tankvärda ord om livet:) Har alltid jagat ett ekonomisk oberoende eller hur ska jag säga, arbetar som en tok heltid som undersköterska,jagat extra jobb speciellt så här inför jul.Allt för att kunna handla!! både till mina 3 döttrar och mig själv.Men jag har börjat omvärdera allt.Hälsan,glädjen och orken tar stryk.Behöver det vara så här?? nej,nej.Oh som sagt TACK för din fina blogg! känner hopp om ett bättre livmed mindre prylar!Mvh Susanne

2011-12-07 @ 22:01:30
Postat av: Irene

Ansi, jag kunde bara skratta då jag läste Din rubrik på detta inlägg - jag var PRECIS på väg att skriva ett eget inlägg med exakt samma rubrik!!!!!

Haha, var skall den här synkroniciteten sluta?? :-)



För många år sedan då jag berättade för en kompis att jag bara ville kunna sträcka in handen i garderoben och ta ett plagg, med vetskapen om att det var något jag gillade och passade i, så svarade hon mig att det bara var "ett önsketänkande" och att det aldrig skulle bli verklighet... men tänk hur lätt det är att våra egna begränsande tankar sätter stopp för våra drömmar.. t.o.m. så praktiska saker som kläder i en garderob inbillar vi oss att vi aldrig skall kunna bli nöjd med!

Och så LÄTT allt blir när man väl gjort sig av med de där överflödiga kläderna - helt plötsligt har man ALLTID något att ta på sig :-).

2011-12-08 @ 13:42:17
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Biggan: Ja, jag älskar min klädkammare där jag har gott om plats för tillfällig förvaring för saker som jag inte vill att katterna ska komma åt tex julklappar :)



PiaFia: Att börja rensa kökslådorna tycker jag låter som en bra idé. Vi hat ofta en tendens att samla på oss för mycket saker där, saker som vi aldrig använder eller precis som för dig, flera av något där man ändå bara använder favoriten. Det är en oerhört skön känsla när det bara finns favoriter kvar som används ofta i alla skåp och lådor. Det är bara att börja någonstans och så ta det ett steg i taget. Lycka till med din rensning!



Susanne: Vad härligt att du har börjat tänka på ett nytt sätt. Det är inte värt att offra sin hälsa, sin tid och i förlängningen sitt liv för att kunna skaffa nya prylar. Du är på rätt väg :))



Irene: :) Ja, vart ska detta sluta? Jag har nu anmält mig till utbildningen och det ska bli jättekul!



Tänk att din text när det gäller garderoben är precis samma ord jag har använt, föga förvånande ;) Att kunna sträcka in handen i mörker och bi glad oavsett vad jag får tag i, för alla plagg är favoriter! Där är jag när det gäller min garderob nu, och därmed behöver jag inte heller köpa något nytt.

2011-12-08 @ 20:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0