Älskade hem!

Åh, vad jag trivs i mitt hem! Jag mår bra här. Mitt hem är en plats där jag kan koppla av, njuta och bara ha det skönt. Jag älskar mitt hem och något man älskar tar man hand om. Igår ägnade jag hela förmiddagen till att städa. Jag tycker inte det är så jobbigt att städa, nåja att damma tycker jag inte är så kul, men resten av städningen gillar jag. Att vårda mitt hem är en del i att ta hand om mina ägodelar.När jag rensat bort massor har jag bara de saker jag gillar kvar, och de vill jag ta väl hand om.


I samband med städningen flyttade jag runt en del möbler och mindre saker, ställde saker på nya ställen. Att ändra om lite ibland är ett sätt att få qi, livsenergin, att flöda och hindrar stagnation. När jag var klar kokade jag en kopp te och tog den sista lussekatten och satte mig i fåtöljen. Jag hade flyttat på den lite innan så jag kunde se hela vardagsrummet därifrån, inklusive den tända granen, men också se ut i trädgården och den stora granen utomhus. När jag satt där i tystnaden och filosoferade kom en av mina katter och hoppade upp i knät och la sig. Mina katter är keliga, men är inga knäkatter så det var en oväntad händelse, men så mysig. En halvtimme, en timme - jag glömde bort tiden - satt vi där och njöt.


Så här ser årets gran ut, bara röda kulor, ljus och lite glitter. På stolen bakom granen ligger en av katterna och sover. Att ha gran när man har katt kan vara en utmaning, och i år har vi ju även en liten kattunge, men det har gått ganska bra. Än så länge är det bara tre kulor som de har tagit ner och lekt med, och allteftersom dagarna i december går, desto högre upp hamnar kulorna :)


Det är lustigt för senaste veckan har jag gått och tänkt på hur bra jag har det, hur nöjd jag är med mitt liv just nu. Jag har ett arbete där jag får jobba med de sakerna jag tycker är roligt, jag arbetar lagom mycket och är ledig en dag i veckan, men har ändå en relativt bra inkomst vilket gör att vi har råd att leva så och ändå ha utrymme för att sätta guldkant på livet, jag har jättebra arbetskamrater, jag har mitt lilla företag där jag tar en del uppdrag då och då vilket ger mig en extra möjlighet att vidareutveckla mig själv ( i vår ska jag gå en utbildning jag drömt om länge, men inte haft de ekonomiska möjligheterna att gå tidigare), jag har min blogg och alla er fantastiska bloggläsare som ger mig enormt mycket, jag har ett hem där jag varje dag går omkring och njuter och känner hur jag trivs.


Och mest av allt, jag har en helt underbar dotter som ger mig så mycket glädje, och som jag är otroligt stolt över! Vi har våra djur, som kräver en hel del arbete, men som också ger så mycket tillbaka.





I am blessed!


 

Ett enkelt jularrangemang, kulor på ett glasfat med några grankvistar

 


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Fatet med julgranskulor var jättefint:)

2011-12-18 @ 12:14:33
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Marie

Att vara nöjd och tacksam för det man har är en rikedom! Bonusen är att om man är nöjd o glad över sitt liv så mår man också bra. God Jul önskas alla!

2011-12-18 @ 13:27:32
Postat av: balansilivet

Anna: Tack, en enkel med ganska effektfull dekoration :)



Marie: Visst är det så! Att hela tiden tänka på allt det man inte har, gör att man hela tiden är missnöjd, och då är det svårt att känna sig glad. Att vara nöjd med det man har och känna tacksamhet är två viktiga ingredienser i ett lyckligt liv :)

2011-12-18 @ 19:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0