Shopping detox

Modejournalisten Sofia Hedström var med på Nyhetsmorgon idag, tillsammans med en designer, vd:n för Fairtrade och marknadsansvarig för Moderådet. De pratade bla om ekologiskt och hållbart mode. Varje år köper vi svenskar 24 kg textilier. 24 kg - varje år!!! Antingen blir garderoben proppfull, eller så är det väldigt stor rotation på kläderna!?




Trender kommer och går snabbt, många designers nöjer sig inte med en höst- och en vårkollektion utan släpper sex kollektioner per år då de tjänar mer pengar på det, nya kläder fylls på i affärerna varje vecka. Det är lätt att handla, och handla för mycket. Klädindustrin står för en stor miljöpåverkan, så att börja tänka mer hållbart när det gäller allt från produktion till konsumtion av kläder är oerhört viktigt.


Sofia Hedström tröttnade på modehysterin och skrev boken Modemanifestet, som jag nämnt tidigare här på bloggen. Där genomgick hon en shoppingdetox där hon inte handlade några nya kläder alls på ett helt år.




Ett helt år är en lång tid, men på deras Facebooksida har de ett schema för en månadslång detox som man kan börja med. Jag tycker den är så bra så jag tar den i sin helhet därifrån:


DETOXEN

Låt inte din garderob gå upp de där 24 kilona som genomsnittsgarderoben gör varje år. Få användning för kläderna du redan har och anta årets största modeutmaning. Testa den stilsmarta shoppingdetoxen - 30 dagar utan shopping.

Dag 1-4
...
VI VET VAD VI ÄGER
Sex likadana par jeans, ett oräkneligt antal besläktade fodralklänningar, samt fem identiska koftor som avslöjar de senaste fem årens obligatoriska septemberinköp vittnar alla om din okunskap om din garderob. Glamourösa walk in closets i all ära, men om du inte vet vad du äger spelar varken garderobens storlek eller dess innehåll roll. Det är dags för en inventering. Ta ut alla plagg, skor och accessoarer och placera dem i högar i kategorier som till exempel t-shirts med bandtryck, sommarsandaler och träningskläder. Sortera direkt bort alla plagg som inte passar på grund av storlek eller känslomässig historia. Klänningen som du bar på första dejten med din före detta partner som visade sig ha en fallenhet för bigami, hamnar i borthögen precis som toppen som visar bilringen som aldrig kommer att tränas bort. I borthögen hamnar även alla vardagsplagg som du inte burit på två år. Tyvärr, du kommer inte att bära dem igen. Ytterplagg och festkläder kan du ge ytterligare tre år, men om du inte burit dem de senaste fem åren hamnar även de i borthögen.

Hur många plagg hamnade i borthögen? Lägg dem åt sidan till dag 25.

Ta en bild på ditt livs största shoppingmisstag som en påminnelse om vad du inte vill uppleva igen.

Dag 5-8
VI KAN VÅR STIL

Om du vill maximera din stil är det dags att sluta ligga på latsidan genom att följa klonande klädtips. I stället måste du börja träna din egen klädkänsla genom att ställa dig frågor som ”Vad gillar jag?”, ”Vilka kläder får mig att må bra?” och ”Vilka plagg får min kropp att se snygg ut?”. Om frågorna känns för svåra kan du börja med att fundera över vilka färger du känner dig bekväm i och sedan gå vidare till material och mönster som du gillar. Alla har en inre klädkänsla och därför kan ingen tala om för dig vad du ska ta på dig. Du vet helt enkelt bättre än alla stilexperter – men bara när du är ärlig mot dig själv och verkligen tar på dig det som speglar den du är.

Samla bilder på dig själv i kläder du gillar. Fundera på vad du oftast tar på dig när du vill känna dig snygg på en dejt eller vilka kläder som ger dig självförtroende på ett jobbmöte. Fråga dig själv vad det är som gör att du trivs så bra i just de kläderna.

Prova att klä dig i ditt favoritplagg tre dagar i sträck. Var kreativ och kom på nya kombinationer som gör att plagget anpassas till de situationer du befinner dig i.

Dag 9-12
VI TRENDVÄGRAR
Om du fyller din garderob med de senaste trendplaggen kan du också räkna med att plaggen kommer att vara ”omoderna” om några månader. I förlängningen får de dig att må dåligt eftersom du inte har någon relation till dem. Du är med stor sannolikhet fast i trendhjulet och tänker bara på stil för stunden. Trender är nämligen något vi följer, medan det personliga och unika modet är något vi skapar. När vi kan vår egen stil är det enklare för oss att förhålla oss till trender.

När du inventerade garderoben hittade du otrendiga plagg som du gillar. Forma din egen stil och ägna fyra dagar åt att bära plagg som för stunden inte syns i modemagasinen. Om du inte vet vad som syns i magasinen kan du klä dig som vanligt.

Dag 13-16
VI MOTSTÅR SHOPPINGLUSTARNA
Shopping är en väldigt dyr form av terapi. Den bör därför ses som en kreativ möjlighet att förädla klädstilen snarare än en känslomässig ventil för miserabla jobbdagar och misslyckade förhållanden. Möjligheterna som erbjuds i shoppingparadisen kan kännas som en distraktion vi behöver för stunden, men efter garderobsrensningen vet vi att många av plaggen som hängt med oklippt prislapp i garderoben till slut hamnade i borthögen, utan en enda användning. Shopping är inget fritidsintresse. Att besöka samma butiker helg efter helg handlar inte om ett klädintresse utan om en trygg rutin som förvandlat shopping till en dålig vana.

Besök din favoritbutik och gå därifrån utan att ha köpt något. Hur kändes det?

Rädda en kompis från shoppinggatan genom att engagera henne i en alternativ aktivitet som en fika.

Dag 17-20
VI FÖRSTÅR KLÄDKONSEKVENSERNA

Alla kläder har ett ursprung. Råmaterial odlas, vävs till tyg och sys till kläder som till slut når butiken. Eftersom alla kläder är märkta med tillverkningsland vet vi att allt sker långt borta och även om det är lätt att avskärma sig från misär i världens avkrokar vill vi stilsmarta inte att våra kläder ska vara laddade med skuld. Modebranschen är en bransch som vi konsumenter har dålig insyn i. Under 2000-talet har vi tagit för givet att kläder bara ska kosta några hundralappar. När en topp kan reas ut för samma pris som en pizza finns det all anledning att vara orolig över hur plagget egentligen har kommit till. Varje gång du känner dig som en vinnare för att du har fyndat ett billigt plagg kan du tyvärr räkna med att någon annan förlorat.

Kan du föreställa dig att någon av dina vänner jobbar på fabriken där dina kläder tillverkas? Om du svarar nej så är det varken stilsmart eller mänskligt att fortsätta handla företagets produkter. Utöva din modemakt genom att bojkotta butiker med kläder som framställts under tvivelaktiga arbetsförhållanden.

Gå igenom garderoben igen. Den här gången tittar du på Made In-lapparna. I vilket land är flest av dina kläder tillverkade?

Gå till din favoritbutik och fråga butiksbiträdet om de har några kläder sydda i Sverige och om de har kläder som är märkta med några officiella ekologiska symboler.

Dag 21-24
VI ÄLSKAR VÅRA KLÄDER

Vi har uppfostrats att tro att antalet plagg är viktigare än kvaliteten. För att verkligen kunna uppskatta mode behöver vi tänka om. Oavsett din garderobs storlek är det nödvändigt att känna till alla plagg du har, men också känna för dem. Under garderobsinventeringen rensade du bort alla plagg du inte använt de senaste två åren. Nu behöver de som är kvar din omtanke.

När vi känner våra kläder så ser vi deras potential. Utslitna plagg kan leva vidare i någon annan form i stället för att klassa dem som skräp.

Organisera plaggen så att de har det bra, kläderna trivs bättre hängandes på galgar än liggandes skrynkliga i byrålådor. Tvätta alla plagg som behöver en uppfräschning, smutsiga och svettiga kreationer är nämligen inte lika älskvärda som rena. Laga trasiga fållar, sy i knappar som hänger. Visa att du bryr dig.

Förnya och förändra dina plagg med hjälp av ett av våra tre recept.




Dag 25-29
VI ÄR EN DEL AV DET KLÄDSAMMA KRETSLOPPET

I Sverige köper vi i genomsnitt 24 kilo textilier per år, en siffra som tyvärr tenderar att öka och därför ger oss allt allvarliga problem med stilskräp. En trendig topp förvandlas i värsta fall till miljöskadligt avfall på bara några veckor. Men soptunnan är inget alternativ för stilskräp. Vi stilsmarta tar ansvar och hittar andra hem för våra avlagda kläder.
Nu när du fått ordning på din stil med hjälp av garderobsinventering bör du vara vaksam så att garderoben inte blir okontrollerat överfull igen. Tillämpa principen ”en ut, en in” vid varje nytt klädtillskott. Det tvingar dig att ta konsekvenserna när du upptäcker att ett plagg inte längre platsar i garderoben.

Utse en arvtagare. Fråga dig själv vem som skulle kunna gilla kläder som du längre inte använder och ge bort dem till en främling eller någon som du känner.

Fira att du nästan är klar med den stilsmarta shoppingdetoxen genom att anordna en klädbytarfest. Dina vänner har garanterat kläder som du suktar efter samtidigt som dina gamla paltor kan förgylla någon du tycker om.

Skänk kläderna som blir över till en organisation som tar hand om kläder eller sälj plaggen och skänk pengarna till en stilsmart organisation."





Jag skrev om boken på bloggen i våras, nämligen i april. Då blev jag så inspirerad att jag tänkte strunta i att handla något mer detta året. Hur gick det?


Nja, sådär får jag väl säga. Några nya inköp har hittat in till min garderob. Det här är vad jag köpt sedan april:

* en grönmönstrad Desigualklänning i superskön bomull inhandlades på deras outlet på Mallorca i april


* Odd Molly grandma coat köptes i en bekants affär med 50 % rea i maj


* en vit virkad väst från Container köptes också i maj. Tänkte den kunde piffa upp några basplagg i garderoben


* i juni var jag på en tjejmarknad, en loppis med saker som bara vände sig till tjejer och där köpte jag några saker mycket billigt: en turkos Bondelid-tunika, en blågrön topp med smock för bara tio kronor och en rosa Ester Elenora sjal för fyrtio kronor


* en rosa Alchemistry tunika från Odd Molly köpte jag på Freeports outlet med 50 % rabatt, som nästan helt betalades av ett tillgodokvitto jag hade där. De använder inte öppet köp där blev jag varse en gång tidigare i år, utan fick tillgodokvitto när jag lämnade tillbaka en klänning som spruckit i sömmen


* en blåmönstrad klänning för 99 kr som jag visade på bloggen för ett tag sedan. Ett rätt onödigt köp som inte behövdes egentligen, men jag gillade klänningen som jag tyckte satt väldigt bra på mig. 


* en ny bikini på rea. Den förra inhandlades för ett par år sedan på Ellos rea


Så mina klädinköp från april till augusti blev åtta stycken plagg. Därutöver har jag köpt några skor som behövde kompletteras; ett par nya gummistövlar då de gamla spruckit, ett par Converse, ett par ballerinaskor, ett par kilklacksskor och ett par Primeboots. Efter förra sommaren slängde jag i stort sett alla mina sommarskor som då var slitna och hade gjort sitt så i år behövdes nya sommarskor.


Men när jag tänker framåt mot hösten känns det inte som det är något direkt som jag behöver, så iallafall i augusti kommer jag inte köpa något nytt, och framåt september kan jag tänka mig ett par tjocka stumpor :)


Däremot får jag lite shopping tillsammans med dottern, som till skillnad från mig, behöver nya kläder då hon växt ur sina höst- och vinterkläder från förra året.



Kommentarer
Postat av: Therése

Mycket tänkvärt inlägg...som så ofta hos dig! Jag handlar inte så mycket kläder, men en del blir det. Och jag har sent om sider upptäckt Tradera där jag har fyndat rejält några gånger. Känns ännu bättre när kläderna inte är nyproducerade eftersom man då inte bidrar i första ledet till köpochsläng-samhället vi lever i. Kram Therése

2011-08-07 @ 22:00:36
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Tack Therése :) Ja, Tradera är ett riktigt fyndställe, och bra att köpa kläder som redan har använts och tvättats. Dels, som du säger att inte bidra till köp-och-släng, men också för egen del så slipper man alla kemikalier som nya plagg väldigt ofta innehåller. De är borttvättade redan :) Det enda är att det är otroligt lätt att fastna i Tradera-fällan också och hela tiden gå in och leta nya fynd! Kram

2011-08-08 @ 08:59:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0