Röra

En av de viktigaste delarna i feng shui och för att skapa ett harmoniskt hem är att rensa i röran. Då kan man ju fråga sig vad som är röra :)


Röra kan vara många olika saker, först och främst allt det vi inte tycker om, behöver eller använder. Jag har skrivit en del tips hur du sorterar tex i din garderob, och visat på vad jag rensat ut hemifrån mig.




Röra är också alla saker du har som är trasiga eller oavslutade. Har du tex handarbete som du har påbörjat, men inte blivit klar med räknas det till röra. Laga det som är trasigt, eller gör dig av med det! Allt som är trasigt stjäl energi. En del av de är lätt att åtgärda tex att sy i en knapp. Det tar inte många minuter att göra, ändå skjuter vi upp det. Du vet att det ska göras, och varje gång du tänker på det utan att göra det stjäl det energi från det. Ofta lägger vi mer tid på att tänka på vad vi ska göra, än vad det tar att faktiskt göra det. Gå runt i ditt hem och se vad som behöver åtgärdas. Är det saker som tar mindre än fem minuter att göra - åtgärda det direkt. Är det saker som tar längre tid - skriv ner de på en lista och börja åtgärda en efter en. Stryk på listan tills du har betat av allt. Visst känns det skönt :)


Röra tar energi, stjäl uppmärksamhet och påverkar vårt mående. Ett bra motmedel mot stress är att röja och rensa. Det ger en harmonisk miljö som är skönare att vistas i. Att rensa ut saker som räknas som röra kommer ge dig mer energi till andra delar av ditt liv.


Röra blir det även när det är oorganiserat. Tänk ut hur du kan organisera dina förvaringsutrymmen på bästa sätt. Förvara saker som "hör ihop" på samma ställe så blir det enklare att hitta, och tar även mindre plats. Småsaker är bra att förvara i burkar eller lådor så finns de samlade. Hemma hos mig har jag tex ordnat allla bakattiraljer som kommer i små påsar tillsammans i en större låda. Där återfinns brödkryddor, bakdekorationer, bikarbonat, karamellfärg och annat jag använder när jag bakar. I en fin burk från Harrods (som var för fin att slänga när innehållet var tömt) förvarar jag alla tändsticksaskar. När jag behöver en tändsticka vet jag precis var de finns.


Röra blir det också när du försöker trycka in för mycket saker på en liten yta. Många saker, även möbler, behöver luft omkring sig för att komma till sin rätt. Hemma hos mig känns det aningen trångt mellan soffan och skrivbordet för katternas klöspelare står där. Jag har testat att ställa den på andra ställen, men de föredrar att ha den där. De använder den för att hoppa mellan soffa och skrivbord, och för att ligga och sova på, men ändå vara nära. Helst skulle jag vilja placera den någon annanstans, men där får jag kompromissa lite när det gäller luftighet.


Vill du läsa mer om hur du rensar i röran, rekommenderar jag Karen Kingstons bok Rensa i röran.




Men det finns även andra böcker på samma tema




Rensa, röja och förändra av Mary Lambert har jag i min bokhylla och den har jag haft mycket nytta av. Den finns bla på Adlibris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0