Projekt Lycka

Jag skrev om boken Projekt Lycka för några dagar sedan, som jag blev väldigt nyfiken på att läsa. Kastade mig iväg till biblioteket, bara för att få beskedet att den inte kommit ut på svenska än. Men den är på väg :) Jag lånar alltid en bok som intresserar mig på biblioteket först, och om det sen visar sig att det är en bok som jag vill ha och fördjupa mig mer i, och kanske ha som referenslitteratur så köper jag den. Jag har dragit ner otroligt mycket på mina böcker hemma, och mer kommer det bli framöver. Tänkte slänga ut den sista bokhyllan också och ordna förvaring som tar mindre plats, då bara halva bokhyllan är fylld med böcker numera, och rensar jag lite till så kanske det blir ca en tredjedel.


Tillbaka till boken. Gretchen Rubin är en vanlig tvåbarnsmor i USA som en dag bestämde sig för att bli lyckligare.


 


Egentligen borde hon ha varit fullkomligt tillfreds med livet. Hon var gift med en bra karl, hade två välartade barn, ett vackert hem och flyt i karriären, så egentligen borde livet vara rätt så bra, men något fattades - känslan av verklig lycka.


I SvD berättar hon i en intervju hur det hela gick till. Under ett år levde hon efter en blandning av lyckoteorier från både vetenskapsmän och popkulturpersonligheter, bla  Plutarchos, Benjamin Franklin, lyckoforskaren Martin Seligman, Dalai lama och Oprah. Hon tog till sig vad de alla uttalat och forskat om för att sedan koka ihop det till en ny livsstil. Efter flera månaders gedigen research visste hon vad som borde höja lyckonivån: sova mer, träna, kramas, gräla på rätt sätt, skaffa fler vänner, inte skvallra, utmana sig själv, städa garderober, leva i nuet, skriva tacksamhetsdagbok, meditera och utöva skrattyoga.


Men hon upptäckte också att det kräver både ansträngning och planering att bli mer lycklig. Att träna mer, äta bättre, gå till sängs tidigt och knyta nya kontakter kräver planering.


Ordning och reda hemma är inget som tagits upp i den vetenskapliga litteraturen, men var ändå något som återkom på många andra ställen, så hon testade även det och säger själv att efter att rensat massa hemma att yttre ordning skapar inre lugn. Inom Feng Shui är detta ingen ny kunskap, utan något man förespråkat länge. Karen Kingston säger tex i sin bok Rensa i röran med Feng Shui att ett av de bästa botemedlen mot oro och stress är att röja och rensa.





Gretchen konstarerar också att nyckeln till mer lycka när det gäller ordning och reda i hemmet inte är att köpa massa nya förvaringssaker, förvaringsboxar etc, utan att det enda man behöver är sopsäckar :) Rensa, röja, göra sig av med saker är det som ger mer lycka på organisationsfronten. Att omge sig med mindre saker helt enkelt. I intervjun säger hon " Jag städade just ur min garderob igen och skänkte bort en massa kjolar som jag ändå inte använder. Problemet är att vi är dåliga på att slänga saker. Min glesa garderob gör mig faktiskt lycklig.


De tre största förändringarna i livet efter lyckoprojektet har blivit fler vänner, mer sömn och mer sång.



Några lyckotips från hennes projekt:


Köp lycka: Att pengar inte kan köpa lycka är fel. Några av de bästa sakerna i livet kan köpas för pengar. Men spendera vist: köp gymkort, resor och sådant som bidrar till lycka.


Låt solen gå ner över din vrede:
Att klaga och ventilera ilska fungerar inte. Det gör dig bara mer arg och irriterad.


Läs litteratur om katastrofer och tragedier:
Det sätter livet i perspektiv, hjälper dig att leva i nuet och vara tacksam. Rubin frossade i cancerbiografier och böcker om jordbävningskatastrofer och påstår att det gjorde henne lyckligare.


”Fake it till you feel it”:
Att uppträda som om man vore lycklig gör dig lycklig. Le när du inte har lust, och du känner dig gladare.


Strunta i att bli organiserad:
Att känna att man har kontroll är en hörnsten för att vara lycklig. Men köp inte organisationsprylar som ska hjälpa dig att hålla ordning. Soppåsar är allt du behöver. Släng, skänk och rensa bort.


Lägg ner korta kramar:
Kindpussar i luften eller en kort kram när man träffar bästa vännerna har ingen effekt. Kramar måste vara minst sex sekunder långa för att må bra-hormonerna serotonin och oxytocin ska få effekt


Jag är otroligt nyfiken på denna bok. Lyckoprojekt är nog något vi kommer få se mer av framöver, där männsikor testar olika lyckostrategier för att se vad som funkar, för dom. Kanske du är intresserad av att göra ett eget lyckoprojekt???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0