Naturmaterial

Det första steget för att få bättre ordning hemma är att röja och rensa. Att gå igenom alla skåp, lådor, hyllor ja, allt hemma och bestämma dig för om det är saker du tycker om och använder, eller om de ska rensas ut. Om du bestämmer dig för att det är dags att rensa ut något, är det också viktigt att du ser till att det lämnar hemmet och inte hamnar i källaren eller på vinden. Kasta om det är trasigt, eller skänk till någon välgörenhetsorganisation om det är helt och fräscht och någon annan kan ha nytta av det.


De saker som du däremot bestämmer dig för att du ska behålla, och det ska vara saker du tycker om, som du blir glad av att titta på, som ger dig positiva vibrationer, som används och som inte är trasiga.


När du är färdig med din utrensning, vilket kan ta tid, är det dags att ordna bra förvaring för dessa saker. Alla har vi något område där vi har svårare att rensa än andra. Kanske du behöver göra rensningen i flera omgångar innan du har kommit fram till det du egentligen vill spara. Men låt det ta den tid det tar.


Grunden till ett harmoniskt hem är bra förvaringslösningar för de saker vi har.




Korgar ger ett gediget inslag i inredningen, och tillhör jordelementet. Har du mycket vitt, som tillhör metallelementet och kanske en del svart, som tillhör vattenelementet behöves lite jord för att förankra hemmet. Själv tycker jag att rotting och korgsaker ger en "snäll" känsla till ett rum. Dessa korgar kan du använda till förvaring av ved, tidningar, garner eller ha i trädgården.


Rektangulära rottingkistor kan svälja mycket förvaring. Hos oss har vi tyger i en rottingkista, och ovanpå den älskar vår lilla kattprinsessa att ligga och sova. En sådan kista kan tex användas att lägga smutstvätt i. Badrummet är ett rum som mår bra av att få lite mer jord för att balansera upp vatten och metall, som ofta är de dominerande elementen i ett badrum.





Kanske en skänk med flera små lådor kan hjälpa dig att organisera din förvaring? Det viktigaste när det gäller förvaring är att tänka "var sak på sin plats". Om varje sak i hemmet får en tillhörighet, ett ställe där det hör hemma så blir det aldrig rörigt. Det går fort att plocka undan när man är klar, för man vet vart det ska. Detta underlättar även för barnen. Det som ofta leder till röra är alla dessa sake som bara flyter runt, som inte har någonstans där de hör hemma. Ordna en speciell plats till alla saker du bestämt dig för att spara.





Ett annat exempel på förvaring i flera små lådor. Dessa numrerade skulle tex kunna passa i ett barnrum




Ett förvaringsområde för en korg, ved, men jag trodde först när jag såg bilden att det var raggsockor :) och har man många raggsockor i familjen kanske det behövs en så stor korg. Hemma hos mig har jag en mindre modell av en korg där jag förvarar våra sockor.


Inom feng shui förespråkar man naturmaterial i alla saker vi har omkring oss. Naturen är snäll mot ögat, mot sinnet och för våra kroppar. Saker gjorda av naturmaterial påverkar oss inte negativt som fabriksgjorda saker som ofta innehåller olika kemikalier. Detta gäller både för kläder, textilier och för möbler. Använd naturmaterial så långt som möjligt.




Kommentarer
Postat av: Va

Ett bra och inspirerande inlägg, men jag vill göra ett tillägg. Vid köp av korg, tänk på två saker: 1. Den som bor med katter har som regel svårt att hålla en korg snygg. Korgar är tydligen jättemysiga att vässa klorna mot. 2. Kolla insidan på korgen! Om ändarna på korgmaterialet finns inuti så går det inte så bra att förvara sockor, garn eller annat textilt i. I sådana fall är det smart att fodra med ett tyg.

2011-08-14 @ 16:40:24
URL: http://varkenocheller.blogspot.com/
Postat av: balansilivet

Jättebra tillägg Va :) Jag har själv två katter och de älskar att vässa sina klor mot rotting och korg, men det är ok ändå. De älskar även att ligga i rottingkorgar. En av dom har jag "fodrat" med en avlagd fårskinnspäls, sån som man har i bilen. Min ena katt älskar att ligga där.

Och du har helt rätt i att textilier kan fastna i korgen, så det kan vara bra att fodra om man är rädd om sina saker. Det kan bli väldigt snyggt också!

2011-08-14 @ 17:45:54
Postat av: Mia

Vart kan man köpa de två korgarna??

Jag har sandfärgade väggar och i inredningen lite vitt o svart med ekmöbler. Älskar naturmaterial som sten, snäckor o rotting.

2012-01-12 @ 20:39:19
Postat av: balansilivet

Mia: Tyvärr vet jag inte vart de kommer ifrån, och jag kommer inte ihåg vart jag hittade bilderna. De är bara med som inspiration och för att illustrera min tanke. Men visst är de fina, med sin lite gråaktiga patinerade känsla

2012-01-13 @ 10:50:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0