Mat för en kylig dag

När det blivit lite kyligare ute är det gott att värma sig med en soppa. I vår familj älskar vi soppa och äter det relativt ofta, men löksoppa har jag faktiskt aldrig gjort, även om jag flera gånger tänkt att jag ska göra det. 

Löksoppa är en klassiker som är enkel att laga och dessutom billig. Detta recept är hämtat från Modern fransk husmanskost. Den ska jag testa i höst :)

Ingredienser:
4 portioner
8 gula lökar
½ dl olivolja
1 liter stark hönsbuljong (el veg)
2–3 tsk salt och generöst med svartpeppar
4 skivor dagsgammal baguette
2 dl riven comtéost, alternativt emmentaler

 

Gör så här:
Skala och skiva lökarna tunt. Hetta upp oljan i en stor gryta och bryn löken lätt utan att den bränns vid. Sänk värmen och bräsera löken under lock på låg värme i cirka 30 minuter.
Häll i buljong och låt sjuda ett par minuter. Smaka av med salt och peppar.
Fördela soppan i ugnssäkra soppskålar. Lägg i en brödskiva och toppa med ost. Gratinera soppan i mitten av ugnen, 225 grader, i cirka 3 minuter. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0