Lycka

 

Hur vill du leva ditt liv?

Vad gör dig lycklig och får dig att må bra?


Kan man leva ett liv som är både lyckligt, meningsfullt och moraliskt?


De stora livsfrågorna är - hur ska jag leva mitt liv?


Beng Brülde, en av Sveriges främsta inom lyckoforskning menar att det går att leva ett liv som är både lyckligt, meningsfullt och moraliskt på samma gång. Han delar in det i tre stora livsfrågor.


1. Det lyckliga livet


Vår strävan är ibland att bli lyckligare, men även bättre hälsa och att bli mer lyckad dvs framgångsrik. Lycka beskrivs ofta som eufori, som sinnesfrid, som subjektivt välbefinnande, som livstillfredsställelse. I forskning om lycka är det de sista två man brukar mena med lycka.


Kärlek, vänskap, arbete och en aktiv fritid är viktigare än hälsa och utseende. Det är även viktigt att rikta uppmärksamheten åt rätt håll och fokusera på det positiva, tacksamhet, distraktion eller medveten närvaro. Att fokusera på fysiologiska strategier spelar också in. Det kan handla om stresshantering, spänningsreduktion, fysisk träning.


2. Det moraliskt goda livet


I korthet handlar det om att inte skada andra, att göra gott i det lilla, men även i det stora


3. Det meningsfulla livet


Har jag, eller kan jag finna, en livsuppgift? Vad är det som gör ett liv meningsfullt?


Livets innehåll har betydelse för upplevelsen av lycka, och även där är det tre viktiga komponenter


- relationer är värdefulla, så även meningsfulla verksamheter och projekt,
  värdefulla mål, aktiviteter som du både vill ägna dig åt för dess egen skull och som ger dig möjlighet att
  bruka och utveckla dina förmågor


- det är viktigt att ha enhetliga och sammanhängande liv, som är begripliga och har en röd tråd, att finna ett
  cenralt livsmål som man brinner för


- det är viktigt att ingå i ett större socialt sammanhang, i en större social enhet



Ett meningsfullt liv levs med medveten närvaro, på ett autentiskt sätt där vi lyssnar på vår egen inre röst och följer den.


 


Kommentarer
Postat av: Yve

Brukar skriva ner tänkvärda citat i en liten fin bok jag har. Där samlar jag de jag tycker om och sen läser jag i den då o då.

2011-08-21 @ 20:36:10
Postat av: balansilivet

Vilken jättebra idé! Att skriva ner saker överhuvudtaget är bra, dels för att samla sina tankar, men också för att kunna plocka fram och läsa när man behöver uppmuntran, stöd eller bara minnas allt man har att vara tacksam för :)

2011-08-22 @ 09:20:20
Postat av: Suzann

Jättebra tips att samla tänkvärda citat! Ibland hittar man ju små pärlor som kan vara som små mantran för att t ex. komma ihåg att koppla av o lugna ner sig emellanåt när ekorrhjulet snurrar för fort. Ha det gott!

2011-08-22 @ 20:44:38
URL: http://vardagdssaker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0