Gott av äpplen

Nu när det är skördetid för äpplen, passa på att göra massor av gott. Har du turen att ha egna äppleträd är det ju bara att gå ut och plocka. För oss som inte har tillgång till egna äpplen finns det två möjligheter, antingen får du gratis av någon snäll vän eller kollega som har mer än de hinner göra av med (snällt!) eller så kan du köpa svenska äpplen till bra pris i affärerna nu, eller direkt av odlare om du har någon i närheten.


Äpplepaj





6 st äpplen
150 gr smör
3 dl havregryn
2 dl socker
½ dl sirap
1 ½ dl vetemjöl
2 tsk kanel

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala äpplena, kärna ur och skiva dem.
Lägg dem i smörad pajform och strö över kanel.
Smält smöret i en kastrull. dra bort den från värmen och blanda i resten av ingredienserna och
fördela det över äpplena.

Grädda i 30 minuter till fin färg.
Servera med glass eller vaniljsås


Äpplemos

Ingredienser

Ca 1kg oskalade äpplen, 1/2 dl vatten och 6 dl socker.

Skala, kärna ur och skär bort skadade delar av äpplena. Lägg dem i kallt vatten efter hand så de inte blir bruna. Häll bort vattnet, lägg äpplena i en kastrull och häll på 1/2 dl vatten .

Koka äpplena på medelvärme och rör ofta så att de inte fastnar i botten. De är klara när de är mjuka. Tillsätt sockret, smaka av. Koka upp igen och se till så att sockret löser sig.

Kör smeten i mixer till du fått ett fint och jämt mos. Häll i burkar, glasburkar om det ska förvaras i kylskåp, kanske frysa in till senare och då lämpar sig plastburkar bättre. Låt moset svalna innan du sätter på lock och ställer i kyl/frys.




Äpplechutney


4 portioner

4 äpplen
1 gul lök
1 röd chilifrukt
2 tsk färsk riven ingefära
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl äppelcidervinäger
2 dl farinsocker

Chutney är gott till det mesta.
 
  1. Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i mindre bitar. Skala och hacka löken. Kärna ur och finhacka chilin.
  2. Blanda alla ingredienser utom sockret i en stor gryta. Sjud 10 minuter tills äpplena mjuknar. Tillsätt sockret och sjud ca 30 minuter utan lock tills det är en ganska fast massa.
  3. Rör då och då. Häll upp i rena burkar och förvara i kylskåp.



Kommentarer
Postat av: Beatrice

Hej du!



Vill bara ge dig ett tips ang äppelmos. Du behöver inget socker! Jag skalar, kärnar ur och skär i grova bitar och lägger i en rejäl kastrull/gryta. Fyller på någon dl vatten (så att de inte bränner fast) och låter äpplena sjunka ihop och bli till lite bitigt mos. När det har kallnat fyller jag ett par dl i plastpåse och fryser in. Det mörknar inte och håller alldeles utmärkt ett par dagar i kylen i en glasburk och passar perfekt att bjuda på för den som har diabetes eller som vill undvika socker av andra skäl. När jag hade mikro så gjorde jag på samma sätt i en mikroskål men med någon msk vatten. Äppelmoset blir så enormt mycket godare utan socker. Friskt och fräscht och passar både till mat, bakning, efterrätter eller vad man nu vill hitta på.



Jag gjorde en rejäl sats i förmiddags när jag oväntat fått en stor kasse äpplen av en vänlig själ.



Lycka till om du vill testa.

2011-08-22 @ 20:31:32
Postat av: Therése

Riktigt sugen blir jag! Vårt enda äppelträd blev dessvärre angripet av några larver så alla äpplen ruttnade inifrån och ramlade av... Men jag får väl köpa mig några goda svenska äpplen och göra mos av.

2011-08-22 @ 20:46:53
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Tack för tipset Beatrice! Det ska jag testa. Socker behöver man ju inte överdosera :) Det räcker så bra med våra kanelbullar och cupcakes ;) Lägger hellre min sockerranson på dom än på äpplemoset, och tror även att smaken blir både godare och fräschare med mindre socker

2011-08-22 @ 21:36:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0