Compact Living

Compact Living dvs att bo bra på en liten yta är något som de flesta av oss har gjort någon gång i livet, antingen i första lägenheten, som ofta är liten, eller om vi bor i innerstan i en storstad. När jag tex bodde i New York bodde jag i en studio med allt i samma rum plus en liten hall och ett badrum.




Sen skaffar vi gärna större boende, men visst kan det vara skönt att även som vuxen leva på en mindre yta. Det innebär att det inte står några tomma oanvända rum fulla med överblivna saker som man inte vet var man ska göra av.





Det innebär också att man måste prioritera och bara ha kvar saker man verkligen tycker om och använder. Om ytan är begränsad så går det inte att spara på allt, "utifall-att" ;)




Ett exempel på att dela av en del av vardagsrummet till sovplats.

Hur mycket bostadsyta behövs egentligen? Kan du tänka dig att bo på mindre yta och säkert också till en billigare månadskostnad?


Mitt första hus jag köpte var ett jättefint arkitektritat hus. Jag föll för de stora sällskapsrummen, vardagsrum och matsal med stora spröjsade fönster och dörrar ut mot altanen och trädgården. Men huset var stort, 250 kvm, och vi bodde bara två personer där. Min sambo var dessutom borta på jobb hela veckan och jag var själv i det stora huset (tillsammans med hunden). Rummen på övervåningen var jag bara i när de skulle städas. Det var ett alldeles för stort hus för oss, och när rum inte används lagrar de stagnerad energi.


Som syns på bilderna kan även compact living se ut på många olika sätt, och även fast du bor på liten yta kan du uttrycka din personlighet och få fram den stilen du trivs med bäst, oavsett om det är väldigt avskalat som Shakerstilen eller lantligt ombonat.


Vill du få tips på hur du kan organisera och möblera på liten yta kan jag rekommendera ett par böcker som visserligen har några år på nacken, men som kan ge bra tips.




Denna bok har stått i min bokhylla i massor av år, men nu sorterar jag ut den. Den finns även att låna på biblioteket



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0