05.00

05.00 i morse behagade min älskade lilla kisse, Figge pigg, att vakna och han nöjer sig inte med att tyst gå omkring för sig själv. Nej, han måste väcka alla andra också och går omkring och "pratar" ljudligt "urr, urr, mjau, urrrrrrr, mjauuuuu" osv, konstant, utan avbrott och ganska högt. Omöjligt att sova då!


När han låter på det sättet vill han antingen ha mat (han är ett riktigt matvrak och är konstant hungrig) eller gå ut (oftast nu denna årstiden) eller ha uppmärksamhet, sällskap och bli klappad. En halvtimme försökte jag säga åt honom att det fortfarande var tiiiiidiiiigt och att jag ville sova en stund till och kunde han vara så snäll och vara T Y S T! Han köpte inte det ;)


Så jag fick till slut pallra mig upp, släppa ut honom i trädgården. Då tystnade han direkt, jagade småkryp, spanade på fåglar, åt gräs och var ganska nöjd med livet. Till skillnad mot mig.





Så här fungerar kroppen under dygnet

.

04.00-05.00 Din kroppstemeratur är som lägst

04.00-05.00 Maximalt med melatonin i din kropp

05.00:   Din kropp går på lågvarv, dygnets lägsta.


06.00:   Kaloriförbränningen är som bäst.

11.00:   Går man till sängs nu får man dygnets kortaste sömnperiod.

16.00:   Kroppstemperaturen är som högst.

17.00:   Aktiviteten som högst.

Kvällen:   Aktivitetshormonet adrenalin minskar . Melatonin utsöndras och vi blir dåsiga.

23.00:   Bäst chans att få en sammanhängande sömn


Så min naturliga klocka var långt ifrån inställd på att vakna 05.00 i morse :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0