mmmm så gott ;)

 Gick in på en av mina favoritbloggar, http://houseofadela.blogspot.com/ som jag tycker har en så härlig blogg, med en blandning av inredning, snygga kläder, supersöta westiehundar (det blir vår nästa hund har vi bestämt även om det inte är läge för en ny hund just nu) och väldigt vackra bilder. Kika gärna in till henne!


Idag hade hon publicerat ett så smarrigt recept, som jag helt fräckt stal från henne. Citronmarängpaj är bara så gott, fast jag har aldrig bakat någon själv. Men det här receptet såg inte alltför komplicerat ut. Jag gillar brytningen mellan den söta, söta marängen och syrligheten i citronen. När jag i mitten av 90-talet bodde i New York arbetade jag bla på en restaurang som var känd för sina goda bakverk. Där grundlades nog min förkärlek till kladdiga goda kakor, som vanlig kladdkaka (mudcake i USA), morotskaka, pecan pie och en sån här paj.
 
 
Klassisk fransk citrontarte

12-15 bitar
Detta är en gammal klassiker som har allt. Krispighet, mjukhet, lenhet, syra och sötma. En perfekt helgtårta, lika bra till fikat som efterrätt. Skalet kan du förbereda i upp till en vecka i förväg och förvara sin form i rumstemperatur. Kakan håller sig flera dagar i kylskåp.

Tarteskal
125 gr rumstempererat smör

1 dl (100 g) strösocker

4 dl (240 g) vetemjöl

1 ägg

Blanda ihop alla ingredienserna till en smidig deg. Lägg den att vila i kylskåp i 30 minuter. Kavla ut degen mellan plastfilm och klä en form, 28 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Ställ den i kylskåp i 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 225 grader. Grädda skalet i 10-12 minuter.


Citronkräm
Rivet skal och juice från 3 citroner

3 st äggulor

2 dl (200g) strösocker

125 g smör

Vispa samman citronjuice, skal och äggulor, tillsätt socker. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt äggblandningen. Sjud under omrörning tills krämen tjocknar. Tänk på att inte ha för hög värme så att du bränner blandningen i botten. Häll blandningen i pajskalet.


Marängtäcke
3 st äggvitor

2 dl ( 200 gr) socker

Vispa vitorna styva. Tillsätt sockret lite i taget. Spritsa eller klicka marängen över citronfyllningen. Bränn marängen med en gasbrännare eller i ugnen på 250 grader och grill i 3 – 5 minuter tills marängen fått lite färg. Förvara i kyl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0