De stilsmartas handbok

Modejournalisten Sofia Hedström tröttnade på att fokus hela tiden låg på nytt mode varje säsong, istället för på  vad som var bra mode. Hon bestämde sig för att ha ett års shoppingdetox, ett helt år utan shopping. Detta ledde till att hon skrev boken "Modemanifestet: De stilsmartas handbok"


I boken beskriver hon även sju steg till att bli stilsmart, om att vara mer kreativ med kläder, och samtidigt medveten. De flesta av oss har överfulla garderober, som vi ständigt fyller på med nytt. Hennes sju tips för att bli en medveten klädkonsument är:

1. Vi vet vad vi äger.
    Inventera din garderob. Sortera dina kläder efter kategorier och rensa ut plagg du inte använt på två år.

2. Vi kan vår stil
    Samla bilder på dig själv i kläder du gillar. Fråga dig själv vad du oftast tar på dig när du vill känna dig snygg
    och även vilka kläder som ger dig självförtroende

3. Vi trendvägrar
    Shoppa i din egen garderob. Eftersom trender hela tiden kommer tillbaka, är det möjligt att du redan har något
    av det som är kommande säsongs nyckelplagg i garderoben

4. Vi motstår lustarna
    Undvik butiker när du inte är på topp, och undvik att shoppa i grupp. Båda dessa situationer ökar benägenheten
    för impulsköp. Om du verkligen behöver något - skriv en lista, och håll dig till den

5. Vi förstår konsekvenserna
    Ta reda på var dina kläder är tillverkade, och gärna också under vilka förhållanden. Förstå sambanden mellan
    att ett klädesplagg kan säljas tokbilligt, och hur det har blivit producerat. Handla second hand. Det är bra för
    miljön.

6. Vi älskar våra kläder
    Organisera plaggen i din garderob. Laga trasiga fållar, sy i knappar och var rädd om dina kläder genom att
    underhålla och vårda dom.

7. Vi är en del av det klädsamma kretsloppet
    Ge bort kläder du inte längre vill ha. Anordna en klädbytardag, sälj dom i en seconhandaffär, på Tradera eller
    på Blocket, eller ge bort dom till någon som behöver dom eller skänk till en välgörenhetsorganisation.


Jag blev väldigt inspirerad när jag läste om att ha ett års shoppingdetox och inte handla några mer klädesplagg alls detta år. Jag tänker anta den utmaningen. Under resten av detta år kommer jag inte handla några mer kläder, förutom underkläder och någon bas T-shirt som jag har under kläder. Jag har allt jag behöver. De senaste åren har jag bytt ut stora delar av min garderob. Efter att ha pluggat i sex års tid, och under den tiden levt bara på studielån kändes det skönt att äntligen få en ordentlig lön, och ha råd att skaffa mig de kläder jag tycker är vackra, utan att bry mig om priset. Så under de senaste två åren har jag rensat bort kläder jag inte längre tycker om, och det nya jag har handlat har varit dyrare kläder än jag köpt tidigare. Nu har jag den garderob jag vill ha, så från och med nu blir det totalt köpstopp när det gäller kläder.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0